Jag antar att vi alla har varit på en presentation som vi önskar att vi aldrig hade gått på. För egen del hoppas jag att jag aldrig blir en föreläsare som är så tråkig att publiken börjar skruva på sig, somna och önska att de vore någon annanstans. För visst vill väl du precis som jag inspirera, påverka och beröra dina åhörare?
Efter att under så många år lärt ut konsten att tala inför en grupp vet jag att rädslan för att tala inför andra är större och mer utspridd än du anar. Även om de flesta inte tvärvägrar så är det fascinerande många som gör allt för att undvika att hamna i strålkastarljuset. Vad är det som gör att så många är så rädda?
Jag tror personligen att det mer handlar om osäkerhet inför uppgiften än att de egentligen skyr att synas inför en publik. Med det menar jag att de inte helt har kontroll på situationen. De vet inte riktigt vad budskapet är, kanske inte har förberett sig tillräckligt och känner sig osäkra på tekniken och publikens förkunskap. Det är många faktorer som skapar den här osäkerheten.
För egen del vet jag att det kan vara avgörande i affärssammanhang hur bra du är på att leverera ditt budskap inför en grupp. Det spelar ingen roll om du jobbar inom en stor koncern eller om du är småföretagare. Du kommer att bli tvungen att vid ett eller annat tillfälle ställe dig upp och göra din röst hörd.
Oavsett i vilken bransch du jobbar, produkter eller tjänster, är grunden för en bra presentation den samma.
Introduktionen
De första minutrarna, eller sekunderna för den delen kan sätta tonen för hela din scentid. Alldeles för ofta börjar den med en lång presentation av talaren eller företaget. Inte för att det inte är viktigt, men du behöver inte börja där.
Ditt mål är att så snabbt som möjligt få de flesta i publiken att ha ett Ja i sitt huvud. De ska vilja svara Ja på något. På precis vad som helst. ”Visst är det ett härligt sommarväder idag?” ”Är det fler än jag som är glada att vi sitter inne idag när det är sådant oväder?”
Faktum är att det går att börja med väder och vind, vad du hört på TV, vilka goda kakor ni fick till kaffet eller något mer allvarligt om det passar bättre. ”Vi har bara en jord, ett liv och en möjlighet – visst måste vi göra det bästa för att lämna efter oss ett bra arv?”
Alla dessa inledningar ger ett jakande i huvudet på de flesta åhörarna. Då har du redan ett bättre utgångsläge än när du klev upp på scen. Allra bäst är det förstås om din inledning också går att relatera till ditt huvudämne så att du lätt kan göra en övergång.
Din trovärdighet
Jodå, du behöver göra en presentation av dig själv också. De som lyssnar måste förstå varför just du har fått möjlighet att leverera ditt budskap. Vad är det som gör att du är kvalificerad att säga det du gör?
Vilken är din roll på företaget? Har du skrivit en bok, en rapport eller artikel om ämnet? Har du upplevt något som ingen annan har? Har du lång erfarenhet? Vad är det som gör att du har en möjlighet att säga det du ska? Det ska inte vara en lång uppräkning av alla dina tidigare kunder och uppdrag, bara i korta ordalag eller som ett exempel utifrån ämnet.
Förstora dig inte allt för mycket, kom ihåg att vi lever i mellanmjölkens land. Här är lagom mycket mer tilltalande. Ödmjukt men sant brukar vara en bra melodi. Baka in det i resten av din inledning och gå sedan snabbt vidare till det som faktiskt är det viktiga.
Din centrala tanke
Du har ett mål med din presentation. Det är något du vill att dina åhörare ska tycka, tänka eller känna när du är klar. Det är här du ska fundera extra länge. Helst ska du formulera din tanke i en mening. Allt annat du leverera ska backa upp den tanken.
Självklart behöver du inte berätta för din publik vad din tanke är. Men för dig är det väsentligt. För om du vet vad du vill ha ut av din tid i rampljuset, blir det enklare att hålla fokus, vilket gör att din publik lättare följer med i din presentation.
Ni vet det där med det dunkelt sagda och det dunkelt tänkta. Ju skarpare du är din tanke desto skarpare blir presentationen.
Själva innehållet
Det känns löjligt att säga, men jag måste ändå göra det – det beror på! För det gör det. Vad än det är du hade för central tanke måste ändå innehållet bli beroende av vad du vill åstadkomma och vilken sorts innehåll det är.
Vill du sälja in en ny teknisk lösning på en stor industriprodukt blir innehållet förstås annorlunda än om du försöker få fler att lämna blod och anmäla sig till organdonation. Det säger sig självt, ämnet avgör en hel del. Men det är några saker du kan ha med dig ändå.
Fokusera på 3 – 5 huvudpunkter. Du kan ha fler argument och tankar i bakfickan, men du behöver inte alltid presentera allt på en gång. Iaf inte i detalj. Möjlighet att plocka fram extra fakta och svar kan du behöva i slutet, men just nu ska du måla upp bilden och få de flesta intresserade av dina idéer.
Använd gärna exempel och metaforer. Är du duktig på berättelser så är det alldeles ypperligt att använda sig av sin förmåga att måla med ord. Vi är ofta alldeles för dåliga på att använda adjektiv och beskriva vår bild som vi har i huvudet. Om du har egna exempel som går att relatera till ämnet så är det absolut det bästa. Vem kan ta ifrån dig dina upplevelser?
Variera dig om du kan. Använd både bilder i form av Keynote eller Powerpoint, skriv på tavlan eller blädderblock, visa en kort video, använd musik, visa objekt, rör dig i rummet. Blir presentationen för statisk är det som det allra bästa sömnpiller. Hur gärna publiken vill hålla sig vaken så går det inte, speciellt inte om det är efter lunch. Paltkoma är ett faktum.
Så blir det dags att avrunda
När du gör din avslutning måste du verkligen vara på väg mot slutet. Alldeles för många gånger kan vi höra talare säga: ”till sist … och avslutningsvis vill jag bara… en sista punkt vill jag att ni ska ha med er… ” När det blir flera ledtrådar till avslut har publiken redan slutat lyssna. Det får bara ske en gång!
När du gör din avslutning bör du ha med ett CTA (Call To Action). Alltså vad vill du att dina lyssnare ska göra nu? Ska de köpa, anmäla sig, bifalla, ta beslut, rösta… något vill du att de ska göra. Men det de ska göra måste vara till fördel för dem. De måste känna att för att göra det du vill så ska det ge dem något positivt.
Det är du som avgör. Men det borde vara ganska självklart om du har din centrala tanke med dig hela tiden.
Jag har skrivit om de vanligaste misstagen tidigare här – men här är några andra saker som jag är säker på att ni har upplevt som åhörare. En del av dem får åtminstone mig att skruva mig i stolen. Vad säger ni om?
Självupptagenhet
En del talare är så upptagna av sig själva, sin egen förträfflighet och sitt budskap att de glömmer att ta in publiken. Du måste känna in och ta in vad det är för publik och vilka förväntningar de har. De har ju faktiskt tagit sig tid för att komma och lyssna på dig.
Se först och främst till att du levererar det du har lovat. Markera när du har gett åhörarna något som de faktiskt kan ha nytta av. Referera och hänvisa till deras verksamhet och vardag. Var helt enkelt uppdaterad på vilken publik du har.
TMI – Too Much Information
Hur många gånger har du lyssnat på en föreläsare som på slutet måste säga antingen: ”Gör det något om vi drar över några minuter, jag har bara några bilder till?” eller ”Jag hoppar över lite här för vi har så lite tid kvar” Båda alternativen är fruktansvärt oartigt och totalt förbjudet.
Det är mycket mer vanligt än du tror. Presentatören vill säga så mycket att det känns som en ketchupflaska – allt bara måste ut! Men det är mycket bättre att ha lite för lite. Inte alldeles för lite, bara lite för lite. Du vill att din publik ska vilja veta mer. Du vill hellre visa respekt för dina åhörares tid och sluta två minuter för tidigt än för sent.
Läsa innantill
Ohhh, jag vill inte ens nämna det. Alla dessa presentatörer som har så mycket text på sina bilder att det blir en enda lång innantilläsning. De läser bild upp och bild ner, det är liksom deras manus. För det första är det mycket stor sannolikhet att publiken är läskunnig. För det andra är bilderna till för att förstärka, inte för att vara ett manus.
Om du kan använda illustrationer, bilder och diagram är det mycket bättre än att använda bilder fulla med långa meningar. Det stör både dig som talare och publiken.
Avslutningvis
Jodå, det är det sista jag tänker dela med mig av. Det absolut viktigaste är ändå att du vill prata om det du ska tala om. Din energinivå kommer alltid att smitta av sig i någon form på publiken. Ju mer angelägen du är att förmedla, desto mer kommer du att påverka din omgivning.
Men vill du bli bättre behöver du öva, så ofta du kan. Du kan ifs börja med att läsa min e-bok om presentationer. Där får du mer tips på vad du kan tänka på och hur du gör när du t.ex. glömt vad du ska säga.
Lycka till.