Oftast när jag tar mig an mitt skrivande börjar jag med att surfa runt på nätet. Jag följer mitt flöde på Twitter, tittar in på LinkedIn och scrollar ner i newsfeeden på Facebook. Eller väljer helt enkelt att läsa artiklar på Flipboard, min favoritapp alla kategorier. Det finns så mycket där ute att inspireras av, men också att svänga runt och dela med sig av.

 

Som när jag hittade länken till den här 10-minuters föreläsningen på TED-talks. Där Jennifer Golbeck pratar om hur allt vi delar med oss av skapar en bild av oss som individ som vi inte ens är medvetna om. När teknik och mätverktyg kan avgöra vilken politisk inriktning vi har, sexuell läggning, ålder och intelligens och t.o.m. om du är bra på att samarbete och om du har anlag för att bli alkoholist. Skrämmande eller hur?

Men hon talar också om att det är bara genom att vi alla blir bättre på hur vi interagerar online som vi kan börja ta kontroll på de signaler vi skickar. Vi måste alltså hjälpas åt för att bli en utbildad grupp användare med befogenhet att själva bestämma. Jag håller med. Visserligen är jag inte vetenskapligt utbildade i datateknik och , men jag är nyfiken och delar med mig av det jag lär mig.

Som Steve Jobs idéer om hur du ska bli publicerad och få uppmärksamhet. Också en artikel jag läste alldeles nyligen – här får ni ett axplock reviderat och översatt till svenska.

 

Var hemlighetsfull

Vi kan alla säkert hålla med om att Apple var, under Jobs tid, ett av de mest hemlighetsfulla företagen vi känner till. Det är beundransvärt hur lite som läckte ut. Kanske för att de påstås ha ett team runt lojalitet som spårar var information har läckt ut, utan tillstånd.

Det är svårt att hålla en hemlighet. Det vet jag. Det är spännande att det gärna får sippra ut lite grann bara för att inte jag ska pysa över. Och media, tidningar och nyhetsredaktioner drivs av att hitta det där som ingen annan vet än. Alla känner vi väl igen känslan att få berätta något spännande som vi vet att ingen har hört talas om.

Om journalister och redaktörer tror att du har något fantastiskt att lansera eller berätta och de kan få vara del av den nyheten innan alla andra vet… Men om du är hemlighetsfull utan anledning, kan snarare stjälpa dig än hjälpa dig. Det måste finnas balans i det du gör.

 

Plocka ut dina favoriter

Bland journalister och media menar jag. Jobs gillade Walt Mossberg på The Wall Street Journal. Nu är vi alla inte lika välsignade att ha ingångar på stora tidningar. Men börja där du befinner dig. Jobs var i och för sig mer intresserad av att det var skribenter som var intelligenta nog att förstå vad han ville åstadkomma och skrev om det på ett sätt som Steve kunde uppskatta.

Inte ens Apple kunde få hela presskåren att älska vad de åstadkom. Men det gäller att hitta någon eller några som uppskattar just det du/ni vill dela med er av.

 

Straffa dem som inte samarbetar

Låter hårt, eller hur? Apple och Jobs var helt enkelt stenhårda när det gällde hur de blev framställda. Gillade de inte hur något blev presenterat så ströp de informationen till den källan vid nästa tillfällle. I värsta falla så såg de till att få artiklar publicerade som sade emot den negativa artikeln och fick den journalisten att se dum ut.

Jag håller med artikelförfattaren som säger att det här är en farlig taktik. Du lär ha massor av muskler och makt att påverka för att lyckas med det. Dessutom är det lätt att få fiender, vilket inte är att rekommendera.

 

Lär dig att läcka

Även om läckor var förbjudna, så är planerade läckor fantastiska. Ledningen på Apple gick helt enkelt till någon på en lägre nivå och frågade om de hade några kontakter på någon tidning och bad dem att nämna det här eller det där och ödmjukt säga att det vore bra om det skrevs en notis om det. Inget får läckas skriftligt, bara mun till mun.

Planterade historier gör ju också att det går att få en publikreaktion innan själva lanseringen är gjord. Det skapar möjlighet att göra justeringar i sista minuten och ytterligare överträffa marknadens förväntningar.

 

Skapa en perfekt presentation

Hur du presenterar kan vara helt avgörande. Alla presentationer måste vara flytande, sammanhängande och övertygande. Det gäller för den delen både vid en produktlansering eller vid en intervju på en konferens. Oavsett måste du vara förberedd.

 

Ha något värt att skriva om

Det spelar ju ingen roll om alla andra punkter ovan är på plats om du inte har något intressant för journalisterna att skriva om. Det måste finnas en anledning att prata med dig. Så den ”enkla” sanningen är att om du har en nyhet värd att pratas om så kommer journalisterna ändå.

 

 

Steve Jobs var en stjärna på alla punkterna ovan. Det finns säkert massor av fler tips och tricks på nätet att hitta. Men när jag hittar inspirationskällor så spar jag dem. Ibland översätter jag dem, ibland ligger de i en mapp i mailen och ibland utför jag stegen, ett efter ett. Det spännande är att det är så här vi lär idag. Genom att läsa och dela med oss på nätet.

Det blir mer än sant nu när jag studerar på distans. Först var jag lite orolig om jag skulle kunna hitta något spännande att läsa och få tillräckligt hög nivå när jag valde att inte fysiskt kunna närvara på ett lärosäte. Men faktum är att mängden kunskap som finns i den virtuella världen är enorm. Och det är bara för oss att räcka ut handen och plocka, frukten är fallfärdig, kunskapens frukt.

%d bloggare gillar detta: