Du kan välja att lyssna på den här artikeln om du vill:

 

Napoleon Hill skrev för länge sen:

”Create a definite plan to carrying out your desire and begin at once, whether you´re ready or not to put this plan into action.”

Jag vet att jag ibland gör saker innan jag egentligen är riktigt klar för uppgiften. Oftast går det bra, jag lär mig liksom på vägen. En del saker skjuter jag upp. Jag tror att det beror på att jag tidigare har haft motgångar i liknande uppgifter, eller att jag har upplevt något negativt i relation till liknande uppgifter.

Poängen är att det enda sättet att riktigt ta reda på om det fungerar är att sätta igång och agera. Visserligen avskyr jag ordet försöka, men ibland behövs det. Som när det gäller content marketing, små och medelstora företag måste börja försöka producera bra innehåll.

En definition av content markering som jag har sprungit på är följande:

”Content marketing is about attract and retain customer by deliver valuable, relevant and compelling content to your customers on a consistent basis to maintain or change behavior.”

Fritt översatt:

Content marketing handlar om att attrahera och behålla kunder genom att leverera värdefullt, relevant och intressant innehåll på ett konsekvent sätt för att bibehålla eller ändra deras beteende.

Vi vill ju få någon form av förändring. Vi är ju entreprenörer eller företagare för att tjäna pengar. Det ultimata målet är alltid försäljning som leder till svarta siffror på nedersta raden. Vi ska alltså inte skapa innehåll för att vi måste skapa innehåll utan för att vi vill att våra kunder/följare ska göra något.

Det finns andra benämningar för content marketing eller närbesläktade sätt att marknadsföra sig.

  • Custom publishing
  • Branded content
  • Custom content
  • Information marketing
  • Corporate communication
  • Customer media
  • m.fl.

Oavsett vad vi kallar det finns det egentligen bara två sätt att engagera dina kunder. Antingen ger du dem relevant och intressant information eller också ger du dem något underhållande. Det första brukar fungera bäst för B2B medan det underhållande brukar attrahera B2C-kunder mer.

Företaget AB har en produkt eller tjänst som de vill sälja. De vill utveckla verksamheten och tjäna pengar. Nu måste de bli det starka varumärke, den pålitliga partner, den leverantör som kunden själv väljer. Ett sätt att visa sina styrkor är genom att bidra med resurser, kunskap, idéer som är relevanta för kunderna. Så enkelt är det.

 

Det finn olika sätt leverera content

Kolla in Proctor&Gambles sida www.pgeveryday.com – de har massor av olika varumärken som är svåra att hålla ihop. De har valt att på en hemsida samla massor av idéer, tankar och annat inspirerande material som rör vårt vardagliga liv, men där P&G i slutändan kan vara med och leverera bra produkter. Sidan finns som ett svar på: ”Vårt liv är så hektiskt, hur kan vi göra det mer enkelt och organiserat?”

Pincent Masons är en engelsk advokatfirma som har kontor över hela världen. En bransch som många skulle säga har svårt att behålla sin integritet och samtidigt publicera bra innehåll. De har löst det genom att skapa sidan www.out-law.com – där de publicerar artiklar om juridik runt IT och e-handel. De har helt enkelt gjort sig själva experter inom det området.

Ett gammalt men fortfarande levande exempel är ”Will it blend?”. Sedan 2006 har Blendtec som säljer mixer, stavmixer m.m. visat genom sina korta labbinspirerade videosnuttar att det mesta går att mixa, t.o.m. mobiltelefoner. Sedan de började publicera videofilmerna har de haft mer än 200 miljoner tittare, ökat omsättningen med 700% och fått utrymme i pressen värt miljontals kronor.

Är det relevant, kanske inte – men det är helt klart inom kategorin underhållande.

 

Kvaliteten på ditt content avgör din kredibilitet

SEOmoz – digital marketing consulting – gjorde en undersökning där de fick följande svar på frågor om innehåll och kvalitet.

Hur väljer du vad du ska läsa? Närmare 44% svarade att det är kvaliteten på det som skrivs som avgör.

Vad är det som avgör kvalitet? blir förstås en naturlig följdfråga. Lika många svarade att det handlar om hur väl det är skrivet.

Kvalitet är alltså både själva innehållet men också hur väl formulerad texten är. Hur lätt det är att läsa, ta in och förstå texten. Den ska förstås vara korrekt när det gäller stavning och grammatik också. Men för den delen inte överdrivet högdragen. Välskrivet är förstås i ögonen på läsaren, men jag tror att vi är många som förstår vad som menas.

En annan fråga löd: Hur avgör du kredibilitet? Över 50% svarade igen att det är kvaliteten på texten som avgör hur trovärdig avsändaren är. Så, visst sa jag att det är dags att börja, fast ni inte är riktigt klara för start. Men kvalitet kommer också med övning. Det är klart att en del är duktigare att skriva från början, men det går att lära sig, tro mig. Övning ger färdighet.

Visste du att 6 av 10 marknadsförare planerar att öka budgeten för content marketing de kommande åren? Idag tar content ca 1/3 av den totala marknadsföringsbudgeten. Inom ett par år kommer det att vara 50% hos de flesta. Det är dags nu – att börja producera bra innehåll, redaktionellt innehåll.

Hur kan ditt innehåll se ut?

%d bloggare gillar detta: