Det är lätt att påstå att 2018 bara kommer att handla om rörligt, om video. Fast det har vi påstått i många år nu. Det måste finnas mer som vi bör tänka på som marknadsförare 2018.
Först lite funderingar om hur det är just nu. Det spenderas fortfarande en hel del pengar på tryckt material. Även om vi i åratal ha påstått att vi lever i ett pappersfritt samhälle så är jag säker på att du håller med om att vi har långt kvar dit.
Det är inte längre bara millenials som shoppar mer på nätet än i fysiska butiker. Min generation (X-generationen) har också förstått fördelen med e-handeln. Vi köper möbler, reservdelar till bilen, mat och biljetter – vi köper allt på nätet. Ändå är det många företag som fortfarande agerar som om det vore 2008.
Men de börjar också sakta märka att det de gör inte fungerar så bra som de skulle önska. Fast få förstår hur de ska göra och vilken förändring som krävs.
Det som fungerar bäst just nu, enligt Mark Shaefer, är användargenererat innehåll, recensioner och att använda sig av influencers. Pengarna lägger vi fortfarande på reklam, byråer och kampanjer. Förr handlade allt om upprepning – idag handlar det mycket om överraskning och inspiration.
Framtiden var det! Hur ser det ut där då? Den som ändå visste. Men visst tror väl ni som jag att det virtuella kommer att ta större plats.
Den Virtuella Framtiden
Har ni sett vad Facebook håller på att göra med virtuella verkligheter? De kallar det Facebook Spaces. Det är fortfarande bara i Beta-version, men om Facebook är där och provar så vet vi att det snart är något alla kommer att prova på.
Jag har ingen aning om och kan inte ens föreställa mig vad allt som har med VR att göra kan innebära för framtiden. Men jag inser att det kommer att påverka hur vi kommunicerar, hur vi engagerar våra följare och hur kreativa vi kan vara.
Frågan är väl om det kommer en aktör likt Facebook, Google eller YouTube som kommer att äga VR-världen. Vem kommer att se till att VR blir tillgängligt för alla?
Anpassade budskap
Vi påstår att vi kan anpassa och möta våra kunder precis där de är. Marknadsförare menar att de vet vem som är intresserad av vad och att de därför kan ge den information mottagarna behöver när de gör det. Är det verkligen så?
När fick du sist ett e-postutskick som du verkligen märkte var skickat till dig och bara till dig? Eller en pop-up-annons, eller något annat som du märkte var helt anpassat till dig och verkligen intresserade dig?
[bctt tweet=” Jag skickar 99% av alla kalla utskick jag får direkt till spam-filtret eller papperskorgen. Hur gör du?” username=”@nordinspire”]
Kan det vara för att bli mer privat som en del av vår marknadskommunikation flyttat in i forum som messenger? Vi pratar om bots – automatiserade robotdialoger som utgår från att mottagaren agerar på ett specifikt vis. Personligt, tja, till viss del. Åtminstone så är det interaktivt. Men det är ju fortfarande ganska opersonligt.
Tekniken finns här. Frågan är om det är i år som vi går från att vara anpassat och personligt i form av att vi får annonser från hemsidor vi redan besökt med hjälp av t.ex. Facebooks pixel, till att vara verkligt anpassade.
Massutskick med e-post har en normal öppningsgrad på ca 20%. Utan marknadsföring når dina inlägg på Facebook inte längre än högst ett par procent. Privata meddelanden öppnas däremot till 98%. Balansgången in i det privata blir att inte kränka utan att få tillåtelse att föra en konversation.
Kolla här vad försäkringsbolaget Aflac har gjort – de har använt sig av sin symbol, ankan som finns i nästan alla reklamfilmer och gjort honom till en tydlig Chatbot.
Kanske du inte är intresserad av att chatta med ankan, men tänk om du kunde chatta med Charlotte Kalla när du ska fråga om skidor från Intersport, eller med Zlatan när du vill prata Volvo.
Det är omöjligt att prata om framtiden utan att nämna fake news och #metoo. För båda begreppen har helt klart dominerat 2017.
Trovärdighet och genomslagskraft
Det diskuteras om hur mycket falska konton på Facebook påverkade det amerikanska presidentvalet. Farhågor finns hur säkra vi kan vara på att det blir ett rättvist och demokratiskt val i höst hos oss.
Propaganda, troll och hat blandat med falska nyheter gör att vi tittar på de flöden vi har på ett helt nytt sätt. Åtminstone en del av oss. Kanske är det för att inte alla är skeptiska ohc uppmärksamma som vi andra blir oroliga. Uppenbarligen fungerar det att ljuga och manipulera på nätet.
Vi har också sett vad som kan hända när ett positivt upprop får genomslagskraft över hela världen. #Metoo gav återklang på en bredd och ett djup som ingen hade kunnat föreställa sig. När goda krafter går ihop och många är berörda så sprids budskap med eldens hastighet. Det är positivt! Mer sånt!
Vi är på väg att få en ny personuppgiftslag i Europa som ska strama åt vilken information som är laglig att spara, använda och sprida vidare. Vi som individer ska få större möjlighet att säga NEJ, nu vill jag inte få mer information. Nu vill jag inte att fler kan nå mig.
TV, radio och reklam styrs av lagar och förordningar men plattformar som Facebook och Twitter tycks smita undan alla regelverk. Sociala Medier har blivit den nya världsordningen. Vi vet inte vem som styr vad vi ser och inte ser i våra flöden men vi vet att vi många gånger blir frustrerade och irriterade.
Med makt kommer ansvar. Kan vi hoppas att vi kommer att se en upprensning av regelverk och möjlighet att själv bestämma? Är 2018 året då de som bestämmer verkligen inser vad digitalisering betyder?
Avslutningsvis – en tanke om all den mängd av information som sprids.
Informationstäthet
Under många år har vi pratat om svårigheten att sticka ut, att synas i mängden av alla information som sprids. Det har bara blivit svårare med tiden. Bruset blir bara tätare och tätare. Snart hör vi inte ens våra egna tankar.
Innehåll som produceras men som aldrig läses eller delas är helt värdelöst. Det kan vara hur bra innehåll som helst, men… Kanske inte nyckeln till framgång är hur bra själva innehållet är, utan hur vi lyckas sprida det. Själva producerandet av material är nu mer en hygienfaktor. Den som verkligen lyckas är den som också får spridning av sitt material.
Vad säger du? Vad tror du om 2018? Dela med dig av dina tankar och funderingar.