Jag hade en sån där härlig helg där jag fick chans att rensa ut både garderober och förråd. Det känns otroligt befriande att bli av med massa hyllvärmare och skräp. Dessutom kunde jag ge bort en del till någon som behöver det bättre än jag. Win-win liksom. Varje gång jag gör en sån där djuprengöring eller rensning är det så otroligt lätt att hålla ordning och reda efteråt. Det känns t.o.m. roligt att stryka skjortor.
Det är därför årliga insatser är så värdefulla. Vårstädning, julstädning eller vad du nu väljer. Det bästa är att det är likadant när vi pratar om vår verksamhet. Speciellt som småföretagare behöver vi se över vår ordning, vad vi gör och vad vi tycker är surdegar som bara ligger. Kanske det är nu du ska rensa ur ditt förråd av gamla föreställningar om vad som fungerar, du kan klara av eller tror är viktigt.
Jag säger inte att du har fel, jag säger bara att det kan kännas skönt att rensa och titta över din marknadskommunikation. Känns den fräsch, modern och speglar den ditt varumärke? Det kan ju vara så att om du städar ut och organiserar upp för nästa år, kommer det att gå lättare att leva upp till en högre standard. En standard där du publicerar innehåll med större kontinuitet och mer genomtänkt innehåll.
Ett första steg kan vara att ta del av en del trender, statistik och tankar om föregående år och inför 2015.
Dokumentera din marknadsstrategi
Vet du att det bara är 35% av företagen som har en strategi för sin innehållsmarknadsföring och dessutom har dokumenterat resultatet. Av dem är det 60% som säger att det fungerar bra. Det finns ganska mycket statistik om hur företag rankar sin kommunikation och ibland påtagliga skillnader om du har eller inte har en strategi.
Framförallt går det att se att de som har en strategi och lagt ned både tid och pengar också upplever att de får mer ut av sin marknadsföring, men också att de har mer på gång. Jag tror att det gäller även för oss småföretagare. Det är en sak att ”säga” att jag ska, och en sak att planera och förbereda.
Visste du att 70% av företagen upplever att de producerar mer eller mycket mer innehåll än förra året. Då menar jag utifrån tanken att innehållsmarknadsföring är det som gäller. Innehåll som är givande, delbart och uppskattat av mottagarna. Men eftersom det bara producerats mer och mer, så finns det också ett ständigt tilltagande brus.
Visserligen visar statistiken att många levererar nytt innehåll dagligen eller i varje fall flera gånger per vecka.
Min egen strategi blir tydligare och klarare för varje år. Och jag kan se hur det ger resultat. Framförallt märker jag att den röda tråden blir bättre, jag får spridning på fler kanaler och jag får större genomslagskraft.
Det mest påtagliga är nog ändå att jag kan jobba mer effektivt med min kommunikation. Jag kan skriva flera artiklar på en gång och schemalägga mina publiceringar. Mina bloggar och inlägg, artiklar, citat med annat kan jag förbereda långt i förväg. Det är mitt mål att ständigt ha en handfull inlägg och uppdateringar schemalagda.
Att skapa kvalitet med engagerande innehåll måste ha företräde framför att uppfattas som en innehållsfabrik. Och visst får jag också tvångsproducera min kommunikation mellan varven. Leta uppslag och idéer och släppa ifrån mig något som jag inte är 110% nöjd med.
Ska du sprida blogginlägg och artiklar är Twitter och LinkedIn de överlägset bästa kanalerna just nu. Kom ihåg både Instagram, Pinterest, YouTube och Facebook också. Alla bidrar och har du en mall för hur du lätt ska sprida dina artiklar/inlägg är det bara frågan om någon extra minut.
Visuellt slår text – alla gånger
Det fler och fler också noterar och lägger mer insatser på är det visuella. Bilder blir mer delade, inspirerar mer och gör ett flöde mer levande. En text som är lång och utan djup, pauser eller vilande element blir bortvald. Marknadsförare investerar mer i videomarknadsföring än någonsin. Plattformar som Vine och Instagram gör det enkelt att skapa mikroinnehåll som videoklipp. Videoinnehåll är helt klart här för att stanna. Nya verktyg för att mäta hur video delas och konsumeras kommer per minut.
Jag måste dela IKEAs senast reklamfilm, för jag gillar den helt enkelt.
Den har efter två månader snurrat runt både på Facebook och Twitter och setts av över 400,000 på YouTube. Den får oss att le, för vi känner igen konceptet och får oss att känna lite nostalgi. Om katalogen är en bra idè – det är en helt annan fråga.
Börja din egen rensning med att titta tillbaka.
- Gjorde du det du skulle? Varför eller varför inte?
- Fungerade det som du trodde?
- Behöver du förändra? Vill du förändra?
- Vad skulle du behöva eller vilja göra 2015?
Jag ska fortsätta med att jobba med landningssidor och optin-insidor, samt utveckla min epostmarknadsföring. Dessutom ska webbinarverksamheten utvecklas. Mer ska produceras, delas och paketeras för att kunna återanvändas. Det känns skönt. Jag vet var jag är på väg och vad jag behöver göra. Nu är det din tur – vad ska du göra? Dela med dig av dina tankar om din marknadsföring 2015.