Jag är rätt ambivalent till det här med att sätta mål. Samtidigt som jag inser att de flesta som är målmedvetna uträttar mer och når längre än de utan uttalade mål. Då borde det ju bara vara att sätta igång. Metaforen med att ha en karta och ett ställe som jag vill komma fram till är rätt bra. Om du inte vet var du ska kan du ju inte heller veta om du är på rätt väg.
Likadant är det med innehållsmarknadsföring. Om du inte vet vad du vill publicera är det lätt att snubbla på tangenterna och gå vilse i webbdjungeln.
Blanda och publicera regelbundet
De viktigaste orden i den här underrubriken är blanda och regelbundet. Det är en blandning som behövs för att attrahera nya följare och du måste synas regelbundet. Den reklamregeln gäller fortfarande. Syns du inte finns du inte. I alla fall inte i din målgrupps medvetande.
Kanske blandningen och frekvensen inte blir rätt från början, men var lugn. Du kommer att hitta ett tempo och ett innehåll som passar både dig och din målgrupp. Viktigast och svårast är att vara regelbunden. Tänk själv, det är ingen publik som dyker upp på ett konserthus om de inte är säkra på att det ska bli en konsert. Likadant är det med ditt innehåll. Varför ska någon besöka dina plattformar om det inte finns något att ta del av.
Gör en plan för din publicering
Framgång kommer som sagt oftast inte av en slump. Bra bloggar med bra innehåll är inget undantag, det krävs eftertanke. En redaktionell kalender kan vara till hjälp. Speciellt om det är fler än en person som ska bidra med texter. Det är ganska enkelt att skapa kalenderar och bestämma innehåll. Betydligt svårare blir det att följa planen.
Bestäm hur många inlägg du ska publicera varje vecka, hur många inlägg det ska vara på era olika sociala mediekanaler och om du ska publicera något mer omfattande som en video, en e-bok, rapporter, en pod, pdf-filer m.m.
En plan hjälper dig att undvika skrivkramp. Med en plan vet du ju vad du ska skriva om. Den ser dessutom till att det blir just en bra blandning. Det förutsätter förstås att du inte bara bestämt när du ska publicera utan också ett tema eller ett ämne.
Bestäm var du ska publicera ditt innehåll
Antagligen kommer bloggen att vara din första kanal för att publicera ditt innehåll. Men det kan finnas fler ställen och kanaler. Tänk på att en del kanaler kan behöva en del bearbetning av innehållet för att passa just det forumet.
Slideshare är ett ypperligt exempel. Det är en kanal där powerpoint- och keynotepresentationer delas med andra. Kanske en del av ditt innehåll passar perfekt för att göra om till en presentation och dela med sig av på Slideshare.
Om du inte vet hur eller var, titta på dina konkurrenter – hur gör de? Var publicerar de sitt innehåll? Tänk på att de kanaler du väljer att ansluta dig till också ska underhållas. Med andra ord, använd bara så många verktyg som du orkar med.
Planera när du ska publicera
Det är lätt att det blir för mycket, åtminstone stötvis. När du väl har tid så skickar du ut länkar, bilder och hänvisningar på alla möjliga kanaler på en gång. Hur mycket kräver varje kanal och kan du göra samma överallt? Det kan ju vara så att ett inlägg på Twitter i timmen är för mycket och att inlägg efter kl. 18.00 bara irriterar, eller också är det precis då du ska tweeta. Det gäller ju att se till att dina följare vill fortsätta att hänga med dig istället för att dra vidare till andra siter.
Hitta ett verktyg som kan hjälpa dig att sprida ut dina inlägg. Som t.ex. Buffer eller Coschedule som jag har provat och använder. Tid är pengar. Du vill ju veta att det händer saker på dina kanaler fast du själv är upptagen. Det kan vara värt en investering på ett verktyg som gör det jobb du behöver få gjort.
Så här skulle det kunna se ut:
- Publicera blogginlägget
- Tweeta inlägget omedelbart med: ”Nytt blogginlägg #bloggtitel”
- Dela inlägget på Facebook, Google+ och LinkedIn.
- Tweeta inlägget två dagar senare med titeln till inlägget
- Tweeta igen en vecka senare, kanske som en fråga: ”Har du läst det här?”
- Tweeta ytterligare en gång en månad senare bara med titeln.
- Dela på Facebook två månader senare.
När du har skrivit ditt inlägg, lägger du det i ditt valda verktyg och bestämmer alla publiceringar på en gång. Du behöver inte hålla koll varje vecka och varje månad att du har gjort det du ska.
Mät ditt resultat
Nu gäller det att lätt kunna konstatera om det du gör fungerar som du önskar. Du lägger ner tid, pengar och kreativitet – då måste du också kunna bedöma om det är värt mödan. Fast, om du inte vet vilka resultat du vill nå är det svårt att veta om du är på rätt väg. Här är några förslag på hur du kan mäta din framgång.
- Hur många fler som prenumererar på ditt nyhetsbrev
- Hur många retweets eller gillare du får
- Hur många kommentarer du får på bloggen eller Sociala Medier
- Hur mycket trafik du driver till din hemsida eller blogg
- Hur många annonsklick du får
- Hur mycket försäljningen ökat eller leads du fått
Du behöver inte mäta allt – välj det som känns mest relevant för dig. Sätt i system att mäta av regelbundet. Titta efter trender och konstatera om du är på rätt väg. Förändra ibland, men inte alltid eller för ofta. Det måste också finnas tid att se resultat.
Om det blev så bra som du ville? Det kan bara du avgöra.