Välkommen till Nordinspirebloggen
Här handlar det mesta om kommunikation och marknadsföring.Efter drygt tjugo år som frilansare och konsult lägger jag ner verksamheten. Mina artiklar kommer att finnas kvar och fyllas på med mer i samma anda men också med fler personligare reflektioner och kanske något utökat när det gäller innehåll, som politik, samhälle och religion.
Vem tänkte tanken först?
Alla vill vi vara unika och individer med integritet (ja, jag vet inte om alla vill, men många vill). Vi bloggar och uttrycker oss och delar med oss av tankar. Vi vill vara kreativa och entreprenöriella, vi vill lyckas och vi vill komma på det där, det där som gör att...
Entreprenörskapens 5 C:n
Jag läste en artikel på Huffington Posts hemsida om vad det är som kreativa människor gör annorlunda än andra. Eller med andra ord vad det är som skapar kreativitet. Listan var lång - 18 punkter. Jag känner igen mig i många - men undrar förstås om jag måste göra allt...
Sociala Medier = Grunden till demokrati?!
Sociala Medier ger mig alltid direkt återkoppling som får mig att se saker från flera olika synvinklar. Som den spontana person jag är har jag lika lätt att kommentera i ett kommentarsfält eller en statusuppdatering som jag har att hoppa in i en diskussion irl....
Ta in världen i din hand, sluta vara arrogant!
Igår fick jag en fråga på Facebook: Förutom att jag fick börja fundera på själva frågan så slog det mig att hur vi konsumerar nyheter är helt annorlunda idag än det var för bara några år sedan. Jag håller mig uppdaterad genom mina Sociala Mediekanaler. Där får...
Flytta till USA, en första betraktelse
Jag vaknar tidigt för att vara en söndagsmorgon och välkomnar den nya dagen med glädje. Här, över Atlanten från Sverige, där vi är sex timmar efter i tid - har jag möjlighet att via mina sociala mediekanaler snabbt få aktuell information om både stort och smått. Dag...
Posta inlägg när de syns som bäst!
Hur lätt är det egentligen att avgöra när du ska publicera dina inlägg? Jag har faktiskt inget riktigt svar, annat än att det gäller att testa sig fram. Just nu använder jag själv Buffer, ett verktyg för att sprida ut mina inlägg över tid. I Buffer kan jag enkelt...
Twitter – det nya unga Facebook? (del 1 av 2)
Den senaste tiden har det diskuterats om Facebook håller på att tappa sin effekt att attrahera en större publik. Rapporter publiceras om att den unga publiken sviker till förmån för t.ex. Twitter eller helt enkelt att hålla kontakt via messenger. Men rapporterna...
Nå din målgrupp med fantasi
Jag vet inte hur många gånger när jag har föreläst på kurser för att Starta Eget som jag har hört att ALLA är målgruppen. Det är liksom svårt att släppa tanken att just min idé kan faktiskt attrahera alla - ingen nämnd och ingen glömd. Det är väl möjligt att det är...
Alla älskar att bli hörd
Kommunikation är lika stor del att lyssna som att tala. Jag tror att oavsett om du är privatperson eller om du är ett företag så gäller i stort sett samma regler. I ännu större utsträckning nu när det har blivit lättare till dialog. I många, många år har företag ändå...
Grunden för att nå framgång i Sociala Medier
Eftersom jag sedan några veckor bor i soliga och varma South Carolina får jag ändra en del av mina liknelser, så de mer stämmer med min nya vardag. 🙂 Som t.ex. att likna Sociala Medier vid ett enda stort cocktailparty. Ni vet där man minglar runt och lyssnar av,...
Behöver vi omvärdera vårt behov av Sociala Medier?
Idag på ett frukostseminarium om marknadsföring diskuterade vi om och varför företag, speciellt små företag, bör eller ska vara med på Sociala Medier. Någonstans känns det som om vi alla lever i en statussfär och ständigt checkar in, kommenterar och gillar. Gör vi...
Äntligen – redigera dina FB-inlägg
Äntligen! Har du som jag blivit galen när du tryckt på enter och inser att texten du skrev har förändrats med automatiska stavningskontrollen? Och enda möjligheten vi har haft är att antingen ta bort hela inlägget, skriva en korrigerande kommentar eller hoppas att...
Tar Facebook över e-posten?
För drygt ett tag sen läste jag en artikel som frågade sig om Facebook skulle ersätta e-posten som det snabbaste och mest bekväma sättet att kommunicera, framförallt business to business. Jag märker själv att jag använder direktmeddelanden på Facebook nästan lika ofta...
Content Marketing eller Corporate Bullshit?!
Jag läste idag en artikel på Aftonbladet.se av Peter Kadhammar. Han ondgör sig över alla informatörer och nya marknadsförare som spenderar allt större delar av bolagens budgetar på vad han kallar skitprat. Samtidigt fick jag i inkorgen en inbjudan till en...
De 4 viktigaste bloggtipsen
Nu ger jag mig ut på djupt vatten igen. Att skriva i ett blogginlägg hur du ska blogga är verkligen att sticka ut hakan. Men av egen erfarenhet har jag märkt vilka inlägg som blir mest lästa och har därför några enkla regler som faktiskt gör skillnad. Och för att...