Välkommen till Nordinspirebloggen
Här handlar det mesta om kommunikation och marknadsföring.Efter drygt tjugo år som frilansare och konsult lägger jag ner verksamheten. Mina artiklar kommer att finnas kvar och fyllas på med mer i samma anda men också med fler personligare reflektioner och kanske något utökat när det gäller innehåll, som politik, samhälle och religion.
Sinnesmarknadföring – för att få dig att köpa mer!
Precis när jag ska börja föreläsa om konsumentbeteenden och hur vi påverkas inför köpbeslut kommer en helsida i lokaltidningen som skriver om sinnesmarknadsföring. Det är sinnessj...t... - Eller också är det precis som alla teorier beskriver - att vi (läs jag) var...
Reklam = få någon att äta konserverad gröt?!
Tänk så det är och så det har varit. Vi pratar om reklam, kommunikation och varumärken, precis likadant idag som för många, många år sen, iaf när vi pratar om det i utbildningssyfte. Och ändå har så mycket hänt. På onsdag ska jag föreläsa om en del av de skillnader...
Skapa Socialt MedieEngagemang
Vi är inte riktigt där än, åtminstone inte om du bor på landsbygden. Men storstäderna tar efter den amerikanska kaffekulturen. En mugg på vägen till jobbet är vardagssyn och ett sätt att komma igång på morgonen. För visst måste du som jag, ha en kopp kaffe bredvid...
Idrott berör – åtminstone mig!
Jag tror att det är under Idrottsgalan som jag gråter för hela året - då verkar alla tårar jag har komma i ett enda flöde - kranen står på för fullt och jag tokbölar helt enkelt. När jag berättar för min omgivning att jag gråter på Idrottsgalan brukar jag mest få...
Skriv en rubrik som berör!
Idag är det fullt normalt att vi avsäger oss reklam och information in i vårt vardagsrum och hem. Även den som vi får via Facebook, Twitter och andra Sociala Kanaler. Vi vill helt enkelt välja själva. På våra "loggsidor" eller "timelines" scrollar vi snabbt igenom det...
Hur svårt kan det vara? att kommunicera menar jag…
Oavsett om jag vet vad jag vill och oavsett om jag är duktig på att kommunicera så kan världens alla guidelines, instruktioner, vägvisare, coacher, instruktörer och fyrer ibland vara till allt annat än hjälp. Jag har precis skrivit ett förslag till ett företag om en...
Storytelling – befolka organisationen
I morgon ska jag föreläsa som corporate storytelling. Egentligen skulle jag vilja lägga till storymaking, eller building. I de nya moderna medierna skapas det idag historier om skapandet av reklam. Hur kom kampanjen till och vilket var tänket bakom. När vi diskuterar...
Tankar om Sociala Medier #nfism11
En heldag om Sociala Medier slänger mig från stor entusiasm till ifrågasättande och fundersamhet tillbaka till eufori. Står vi i en uppförsbacke, nedförsbacke, säkerhetsutmaning eller integritetskränkning och identitetskapning? I morgon fortsätter debatten och...
Våga använda tekniken, sa Ebba von Sydov
Förra veckan när Marknadsföreningen i Västerås gästades av Ebba von Sydov delade hon med sig av en del av sina lärdomar hon har gjort i sin karriär. En av dem var att alltid våga använda ny teknik. Och det är precis vad jag gör nu. Jag har precis laddat ner en app...
Timing är allt, eller?
Den senaste tiden har jag haft förmånen att lyssna på två framgångsrika kvinnor, nämligen Laila Bagge och Ebba von Sydow, båda skulle säkerligen sägas ha bra personliga varumärken samt att vara entreprenörer. Båda berättade också just om livet genom sina jobb, uppdrag...
Nu kursar vi igen!
På onsdag är det dags igen, vi kör en heldags kurs i Sociala Medier. Ofta när jag är ute och föreläser så kommer diskussioner om att vara eller inte vara med på Facebook, om integritet och om företag verkligen tjänar på att vara där. Frågorna verkar än så länge vara...
Gå utanför den komfortabla zonen
Att få coacha, inspirera och utveckla andra till att ta ett steg till är det jag brinner för. Den här veckan är den andra av två veckor när jag har en grupp deltagare i presentationsteknik, och idag prövar vi verkligen var den individuella komfortabla gränsen går. Hur...
Nio tips för att skapa mer trafik till bloggen
Att blogga kan vara kanonkul, speciellt om du är passionerad i ditt ämne. Ibland kan det kännas ledsamt och tråkigt när du inser att trafiken, besökarna är väldigt begränsad. Betyder det att ingen läser dina tankvärda meningar eller uppskattar det du skriver? Det...
Förr var det hemsida som gällde
Vad är egentligen reklam och vad är information, och var går gränsen när ett företag försöker nå och kommunicera med sin kund? Vi skickar ut en mängd information via flera olika kanaler, nyhetsbrev, Facebook, hemsidan, snigelpost, mingelträffar och kundevenemang,...
Okonferera – bättre än att konferera?!
I mötesindustrin pratas det mycket om hur värdefullt det personliga mötet är. Men det pratas också om andra former av möten, att vi måste hitta mer givande sätt än den traditionella konferensen - där agendan står i fokus med tidsatta kaffepauser och bensträckare. Jag...