Välkommen till Nordinspirebloggen
Här handlar det mesta om kommunikation och marknadsföring.Efter drygt tjugo år som frilansare och konsult lägger jag ner verksamheten. Mina artiklar kommer att finnas kvar och fyllas på med mer i samma anda men också med fler personligare reflektioner och kanske något utökat när det gäller innehåll, som politik, samhälle och religion.
Småföretagarens marknadsföringsdilemma!
Det är inte alltid det räcker med att bara finnas på Sociala Medier. Som småföretagare önskar vi att det räckte med att lägga upp en profil på FB, men vi behöver göra mer.
5 myter om innehållsmarknadsföring
En del fakta tar vi för absoluta sanningar. Ofta är det kanske inte hela sanningen. Om innehållsmarknadsföring matas vi av sanningar. Här delar jag med mig av 5 myter om content marketing, innehållsmarknadsföring.
Personligt varumärke är inte något du skapar, det är något du är!
Ditt personliga märke är inget du skapar, det är något du är och förbättrar.
Branschkonferenser är en källa till kunskap
För snart ett år sen var jag i San Diego och på Social Media Marketing World – en sanslöst bra konferens som gav mig förutom insikt och kunskap en massa bra kontakter över hela världen. Flera av mina kontakter jobbar precis som jag, som konsult och expert inom marknadsföring och sociala medier.
Ha rimliga förväntningar på er sociala medienärvaro.
Det tar tid, tålamod och kontinuitet att nå resultat digitalt. Många som företag har stora förväntningar när de börjar blogga och annonsera digitalt men…
Är skilda badtider en stor sak?
Med den uppblossade debatten om skilda badtider funderar jag på vad debatten egentligen handlar om. Handlar den om religionsfrihet, om vad som ska ingå i läroplanen och vilka som har skyldighet och rättighet utifrån den, eller handlar den om jämställdhet?
Våga stå upp för vår yttrandefrihet!
Jag tror på rätten att få tro och tycka vad vi vill. Jag tror på rätten att få uttrycka vad vi tycker och tror. Jag tror på rätten att få välja själv. Men jag vet inte vem som sitter på sanningen. Jag vet inte vem som har mest rätt och vem som har mest fel. Men jag vet att det idag är lättare än någonsin att få sin åsikt publicerad.
5 marknadsföringstrender inför 2016
Att marknadsföringstrenderna inför 2016 går ännu mer åt mobilt kan vi nog vara överens om. Men mer specifikt, här är vad jag siar om för det kommande året.
Öva dig att vara kreativ
Kreativitet handlar mycket mer om att göra än att skapa det mest fantastiska konstverk. Ofta sitter vi fast i tankespår som gör att vi inte kommer vidare. Lär dig att komma förbi dina tankehinder.
Pitcha ditt företag på under 1 minut
Vad sysslar du med då? är en vanlig fråga, då gäller det att kunna pitcha sitt företag där och då. Så här tänker jag om att pitcha.
Därför vill jag skydda min integritet!
Debatten om integritet är mer aktuell än någonsin efter terrordåd och den stora flyktingströmmen.
Därför ska du anlita en duktig innehållsskribent!
Duktiga skribenter vet hur de ska skriva för innehåll ska bli sökbara på nätet och ge bra rankning hos t.ex. Google. De vet också hur det ska vara en bra balans mellan det rent tekniska, läsarens välbehag och företagets önskemål om sälj. Dessutom är det bra om det är trevligt för ögat vid en första blick.
Att åstadkomma den rätta balansen kan vara rätt svårt om du inte har kompetens. Läs mer om vad som krävs för att vara en duktig skribent.
Skapa fler Wow-tillfällen för dina kunder
Vad som förundrar mig är varför vi inte som företagare funderar ut vad vi skulle kunna göra för att våra kunder oftare ska få känna ett wow-tillfälle. Vid vilket tillfälle skulle det kunna gå att skapa wow i din verksamhet?
Sök jobb genom att vara digital!
Det kan vara skrämmande, utmattande och slitsamt att söka nytt jobb. Oftast lägger vi ner mest tid på vårt CV och möjligtvis det personliga brevet. Nästan varenda karriärcoach och rekryteringsföretag har sina egna mallar och regler. Men vad du måste vara medveten om att du alltid kommer att bli googlad.
Använd alla funktioner hos FB-video
Det blir svårare och svårare att sticka ut ur mängden av all information som cirkulerar online. Det gäller att vara kreativ, duktig på ord, aktuell och uppdaterad. Idag ifrågasätter vi inte ens vår närvaro på Sociala Medier, det är en...