Välkommen till Nordinspirebloggen
Här handlar det mesta om kommunikation och marknadsföring.Efter drygt tjugo år som frilansare och konsult lägger jag ner verksamheten. Mina artiklar kommer att finnas kvar och fyllas på med mer i samma anda men också med fler personligare reflektioner och kanske något utökat när det gäller innehåll, som politik, samhälle och religion.
Informationsexplosion, när är gränsen nådd?
Det är sanslöst hur många bloggare det finns där ute. Varför skulle någon vilja läsa det jag skriver? Ibland kanske vi är för ambitiösa och nästan pretentiösa. Om det jag skriver inte är perfekt kommer ingen att vilja läsa. Kanske det är tvärtom, om det är för...
Att dela är en akt av omtanke
Vet du att dela med sig av innehåll på Sociala Medier är en mycket värdefull handling. Det är personligt, intimt och en viktig signal. Det är långt ifrån trivialt att dela med sig till vänner och bekanta. New York Times gjorde en undersökning som visar de fem...
Fyra hinder för att skapa kontinuerligt innehåll
Den viktigaste meningen är den första du skriver. Det fick jag just höra på ett av seminarierna jag har deltagit på idag. Snacka om att det sätter press på mina texter och mitt bloggande. Egentligen är det rätt självklart, det är den första meningen och rubriken som...
#SMMW15 – ett paket som heter duga
Det är så mycket som bubblar i huvudet att jag knappt vet var jag ska börja. Men som företagare behöver jag fokusera. Speciellt som jag borde vara "proffs" på det här med att leverera bra innehåll. Bloggandet är ju mitt verktyg för att bekräfta min kompetens och visa...
Vi lever i en digital värld
Igår hade jag en dialog med ett globalt industriföretag om deras strävan att hitta smarta digitala lösningar som kommunicerar med varandra och gör jobbet lättare varje dag. Det kan ju vid en första reflektion verka som självklart och något som "väl alla gör". Vid en...
Prioritera skrivandet, eller ?
Alltid när jag föreläser om kommunikation, oavsett om det är om presentationsteknik eller om det handlar om att skriva, publicera text digitalt för ett företag, poängterar jag hur viktigt det är med att förbereda sig i tid. Ju tidigare du vet vad målet med ditt...
Jag avskyr konflikter …
I dag har jag läst två stycken blogginlägg som har fått mig att fundera och reflektera. Det ena handlar om att vi måste se till att ha en konfliktfrizon - ett utrymme där vi slipper bli utsatta för slitande diskussioner, osämja och personliga påhopp. När vi aldrig får...
Låt bli att stressa
Igår när jag spelade golf var det bara jag och min man på banan. Det var lite regn i luften och knappt tio grader varmt. Men ändå, såååå skönt! Vi tog det lugnt och kunde ta om slag som behövde övas på. Det där när ingen knackar på ryggen och stressar är guld värt....
Sociala Medier – nödvändigt ont!
Det var inte så länge sen som företag kunde påverka sin framgång själva. De bestämde helt själva agendan för vad som skulle kommuniceras och hur de skulle marknadsföra/sälja sina tjänster och produkter . Nu är situationen en annan. Det kan nästan liknas vid ett...
Hör upp! Nu är den här! Våga hålla ord!
De här senaste dagarna har varit så hektiska att skapa innehåll att jag inte har hunnit skapa innehåll. Hur det nu låter möjligt. Samtidigt som jag skriver på min nästa bok om innehållsmarknadsföring, så har jag kämpat med att få min första bok: Våga hålla...
Sträck ut din hand med ett öppet hjärta
Det är konstigt det här med innehåll som ska vara så viktigt. Sökmotorerna letar efter det mest relevanta innehållet och marknadsförare talar om för oss att vi måste ha rätt nyckelord. Sen skriver vi en artikel som egentligen bara innehåller massor av patos och...
Exempel på riktigt dålig kommunikation
När jag och Julian (min engelske vän) hade en diskussion tidigare i veckan om vad vi egentligen kan ställa för krav på information från t.ex. en golfklubb var vi i det stora hela överens. Han var något mer irriterad än vad jag var. I dagens moderna digitala värld...
Förpackningar som sätter förväntningar
När förpackningen lovar oss något bra så förväntar vi oss något fantastiskt. Har ni varit med om det någon gång? Jag hade dessutom goda erfarenheter av samma leverantör sedan tidigare. Så att förväntningarna var skyhöga är kanske en överdrift, men ändå. Ju mer vi...
Reklamfilm som berör, #BestBuds
Det har gjort det igen - jag sitter här med tårar i ögonen för att jag är berörd av en reklamfilm. Galet, eller hur? Budweiser sticker alltid ut med reklamen till SuperBowl, som är nu på Söndag. Med hashtaggen #BestBuds når de alla kanaler. Det är den reklamen som...
Hur dum får man bli?
I morse låg jag i sängen med iPaden i knät som jag brukar göra varje vardagsmorgon. Det är en del av min rutin. Det är där jag läser på vad som har hänt i Sverige medan jag sov och letar inspiration för dagens jobb. För mitt jobb är ju att inspirera andra - och...