Hur viktigt är det egentligen att tänka personligt varumärke för dig och mig som inte är speciellt kända, förutom inom en snäv krets i vår bransch eller där vi bor? Jag menar, ärligt talat, hur mycket påverkar det egentligen om jag tänker till och vårdar mitt varumärke?
Ibland tycker jag nästan att det är skrämmande att tänka personligt varumärke. Får jag aldrig mer göra ett misstag, måste jag alltid gå klädd på ett speciellt sätt – suddar jag ut det mänskliga i mig och bara blir något stylat? Eller kan det vara så att med bara lite eftertanke och några förändringar så kan det gynna min karriär?
För alla oss enmansföretagare är det nog högst väsentligt. Köper en kund någon av dina tjänster köper de indirekt dig också. Oftast agerar du på en marknad där det finns hundratals som gör precis samma sak som du gör. Enda skälet till att de väljer dig istället för en konkurrent kan vara att det var något i din presentation som fångade deras uppmärksamhet. Du behöver inte vara unik på något sätt, men du måste vara konsekvent och tydlig.
Jag menar, du är säkert duktig på det du gör. Personligen tycker jag att jag är riktigt bra på det jag gör. Men det är ju andra också. I det långa loppet är det svårt att vara så mycket bättre än andra att det blir en avgörande faktor och uppenbart för alla som är i kontakt med dig.
[Tweet ”Hur duktig du är gör dina kunder nöjda, men det är inte därför de hittar och väljer dig.”]
Paketera mina tjänster?
I alla år har affärskonsulter och rådgivare försökt att få mig att paketera mina tjänster. De hävdar å det bestämdaste att det blir mycket lättare för kunden att köpa ett färdigt paket. Jag har med en dåres envishet vägrat. För jag är inte sån. Jag tröttnar om jag måste leverera precis samma sak igen och igen. Tröttnar jag så blir också min leverans sämre. Jag måste gilla det jag gör för att det ska bli bra kvalitet.
Det viktiga är inte att du paketerar det du gör, utan att du är konsekvent. Att du hela tiden kommunicerar samma sak. Det kanske inte är paketköparna som jag ska ha, utan de som vill ha större flexibilitet och anpassning. Kaka söker maka liksom.
Profil och varumärke är inte samma sak!
Tyvärr är det en del som har uppfattningen att det personliga varumärket är samma sak som deras profiler på de olika sociala mediekanalerna. Det vore ju enkelt om det bara vore att sätta upp ett antal profiler och tro att du nu har skapat ett personligt varumärke. Riktigt så enkelt är det inte.
Ditt personliga varumärke omfattar så mycket mer. Jag kommer ihåg en gång när jag träffade på en person som tidigare gått en kurs i digital marknadsföring hos mig. Det var nog ett par år sedan vi träffades sist, men hon nämnde att hon nyligen hade tänkt på mig. Anledningen var att hon gått bakom en individ på trottoaren som hade limegröna sockor som stack upp ovanför skaftet på kängorna. Enbart färgen limegrön fick henne att tänka på mig. Tackar och bockar. För att jag hade varit konsekvent med mina färger i allt jag levererat. (ja jag vet, nu är komplementfärgen orange mer använd)
Ditt personliga varumärke omfattar alla delar av din verksamhet. Det handlar om hur du svarar i telefon och på privata e-postmeddelanden. Det handlar om du normalt kommer i tid, hur förberedd du är och hur du planerar ett jobb. Det handlar om alla delar av vad du gör och vem du är.
Din personlighet är kryddan som gör helheten
Styrkor och svagheter som du har som individ kommer förstås att krydda ditt varumärke också. Istället för att trycka på något som du önskar att du vore, eller som branschen normalt sätter upp som norm, omfamna dina personliga styrkor och poängtera att det verkligen är du. Jag menar det är precis lika dumt som om du i en anställningsintervju påstår att du alltid är punktlig men sen rusar in till möten i sista minuten som att måla en falsk bild på LinkedIn eller Facebook.
Om du fokuserar på dina styrkor och använder dem både i din marknadsföring och verksamhetsplan är jag säker på att det du kommunicerar kommer att kännas äkta. När bilden du målar upp är en kopia av ditt riktiga jag är det lätt att vara konsekvent. Det du delar med dig av är helt enkelt en spegelbild av vem du är och de värderingar du står för.
Ju mer folk kommer i kontakt med det du delar med dig av, genom möten irl och via dina digitala kanaler, ju mer kommer de känna sig förtrogna med dig. Det värsta du kan göra är att ha en allt för polerad yta, det finns risk för att den krackelerar. Personlighet och transparens är det som gäller, både för personliga varumärken och företag. För som vi har sett i media nyligen med Kommunals skandaler och Margot Wallströms bostadsaffärer, är det lätt att falla tungt när det vi står för och det vi gör inte stämmer överens.
[Tweet ”Personligt varumärke är inte något du skapar, det är något du är.”].