Oavsett om du är företagare eller om du är anställd så finns det tillfällen som du snabbt behöver ge en bra och tydlig bild av vem du är och vad du har att erbjuda. Det brukar pratas om ”elevatorpitch” eller ”hisspresentation” – med andra ord hur mycket du hinner säga mellan några våningar i en hiss. Personligen kanske jag undviker att slänga ur mig min presentation i ett sådant tillfälle – men det finns ju andra tillfällen…
Igår var jag i Enköping på ett företagsmingel som går under namnet: Mitt Företag. Ett annorlunda, nytt och smart upplagt företagsnätverkande. Här blandades inspirerande föreläsningar med affärsnätverkande, expertrådgivning, Twitterflöde, anslagstavla för söker och finnes samt en möjlighet för några företag att på en minut sälja in sig själv och sin produkt eller tjänst. I och för sig inget ovanligt, men ändå en möjlighet som framförallt småföretagare ställs inför med jämna mellanrum. Det konstiga är att de allra flesta fortfarande inte har förstått vikten av att sälja in på ett engagerande sätt.
Undertecknad var ju helt enkelt tvungen att delta igår. En expertpanel på tre personer (föreläsare under kvällen) var domare. Fyra pitchare deltog. Kvaliteten var ojämn är kanske det snällaste jag kan säga. Och vad beror det på? Dålig självinsikt? Liten passion för sin produkt? Dåligt förberedd? Eller kanske bara okunskap och för lite övning. Men utifrån den återkoppling som domarna gav kan jag ge tre konkreta tips.
- Du måste visa att du brinner för det du gör – engagemanget är helt avgörande. Glöden du känner för din produkt eller tjänst ska brinna ända fram till sista åhörarbänk.
- Var konkret – vad är det egentligen du erbjuder. Dra inte hela företagshistorien om hur du startade eller beskriv hela processen. Utgå från den som lyssnar, de är nämligen egoister – de vill bara veta: What´s in it for me.
- Start och Mål är avgörande – Starta engagerat, med en involverande fråga, eller en berättelse som berör – fånga publiken. Och se också till att avsluta med någon som åhörarna kan ta till sig – det allra sista du säger stannar ju i minnet.
By the way – det var jag som vann! Så vill du veta mer är det bara att höra av dig, du har mailadressen längre upp till höger.