Den senaste tiden har jag jobbat med några kunders hemsida. Ju mer jag borrar ner mig i andras material, andras texter och andras världar, ju mer medveten blir jag om min egen. Som t.ex. det här med Om-sidan på våra hemsidor. Vi vill alla ha en flik som berättar mer om oss som företag. Den fliken är liksom självklar.
Det första felet de flesta gör är att låta fliken heta ”Om oss”. Vet ni hur många flika det finns där ute som heter just ”Om oss”. När jag googlade på ”Om oss” fick jag 38 miljoner resultat. När jag googlade ”Om Nordinspire” fick jag visserligen en massa resultat med Nordinspire, men grejen är att alla resultat faktiskt handlade om mitt företag.
Eftersom just Om-sidan är en av de mest besökta kan jag tycka att vi borde lägga ner lite mer möda och eftertanke på den än vi gör. Låt oss börja från början.
Syftet med en Om-sida
Om-sidan handlar om att ge ett ansikte åt ditt varumärke. Det är här du ska beskriva varför du gör det du gör och vad det är som gör att du bryr dig. Det är inte en sida som ska tråka ut dina besökare med långa haranger av årtal där företagsköp, flytt av kontor och annat har hänt.
Det här bör vara med på en Om-sida:
- Dina värderingar och din historia
- Dina nyckelmedarbetare som möter kund
- Vad det är som gör dig unik
- Bjud in till att bli en i gänget, följa på Twitter, Facebook etc eller skicka in en ansökan
- Referenser
- CTA – Call To Action
Dina värderingar och din historia
När jag coachar någon som ska söka jobb brukar jag alltid fokusera på att de ska hitta företag som delar deras värderingar. Av två anledningar, det ena är att du helst vill jobba på ett ställe som tycker som du, men också att företag helst anställer någon som redan från början är en övertygad ambassadör.
Det är så viktigt att jag var tvungen att skriva det först. I marknadsföring pratas det alltid om varför vi gör något. Vad är det som driver oss. Det är på Om-sidan som du kan utveckla och förklara vad det är som gör att du valt att leverera din tjänst eller produkt.
Dina medarbetare
Människor köper av människor, det är inte B2B även om det påstås så. Om en säljare väljer att gå till en ny leverantör får hen ofta med sig en handfull av kunder – för många kunder är mer lojala till säljaren än leverantören.
Här handlar det bokstavligen om att få ett ansikte till kontaktpersonen. Det är så mycket lättare att prata med någon, via telefon eller e-post spelar ingen roll, om jag har en bild av den individen. Kan du dessutom bidra med lite mer detaljer om varje individ så blir det ännu mer personligt.
Du vet väl att det är betydligt svårare att vara otrevlig mot någon som ”du känner” än någon som du inte har en aning om vem det är. Det skapar helt enkelt bättre relationer med dina kunder.
Din USP och UVP
Visserligen kanske en hel del av dina unika fördelar och vad du levererar extra i värde till kund kommer fram redan under punkt ett. Men för att vara på den säkra sidan, du har väl tydligt beskrivit vad det är som skiljer dig mot dina konkurrenter. Vad är det för extra värde dina kunder får om de vänder sig till dig?
Bjud in till gänget
Hela sidan handlar om att bygga ett förtroende. Vem är det som finns bakom logon och företagsnamnet? Vilka är det som tidigare har valt att vara kund? Vilken sorts uppdrag är den här leverantören van med? Det är också här som du får tillfälle att bjuda in dina besökare att vara en i gänget.
Se till att det finns möjlighet att följa dig på Twitter, Facebook eller Instagram likväl som att börja prenumerera på ditt nyhetsbrev. Det är här du vill knyta an till dina kunder och potentiella kunder.
Dina referenser
Jag vet, någonstans måste du få skryta. Du har ju ändå en del som du är rätt stolt över. Omdömen som du har fått, artiklar som du har blivit intervjuad för, utmärkelser som du känner extra uppskattning för. Det är här det ska publiceras.
På min sida ligger det mesta av det här på en undersida till Om-sidan. Jag är själv inte så mycket för att varken skryta eller att leta efter liknande information hos andra. Men alla är ju inte som jag (tack och lov). Därför har jag lagt till en del av det på ”nästa sida för den som är intresserad”. Det betyder att det finns där, men jag har ett personligt förhållande till det som känns ok för mig.
CTA – Call To Action
Våga fråga om nästa steg! Det är lätt att det liksom blir hängande i luften. Nu när de har så mycket information borde det vara lätt att ta beslut. Vad vill du att de ska göra? Ta kontakt med dig? Anmäla sig någonstans? Köpa något på en gång?
Det känns liksom bortkastat om du skapar en så fantastisk sida sen låter bli att dra nytta av alla fördelar du just har räknat upp.
Avslutningsvis, vet ni hur bra det är att lära ut? Genom att skriva den här artikeln förbättra jag min egen Om-sida på flera punkter. Mycket var redan gjort, men ju mer jag funderade ju mer insåg att jag borde kunna göra bättre. Tänk på att din hemsida ständigt är under utveckling. Du behöver inte göra alla förändringar på en gång, men ta ett steg nu så är du på G.