Visserligen har jag varit duktig på att konsekvent skriva bloggartiklar under mina tre år i USA. Men när jag nu ska kombinera mitt bloggande med att leverera till kunder live så blir det mer komplicerat. Det handlar inte bara om att få tid att skriva, det handlar också om att hitta uppslag, vara konsekvent och fortsätta hitta det som mina läsare är intresserade av.

Jag vet ju att jag ska ha en bloggstrategi. Har du en bra strategi? Om du just suckade djupt så vet du vad jag pratar om. Vi vet ju att vi ska och borde. För många av oss som företagsbloggar blir skrivandet till slut en uppgift som vilken som helst, något som måste göras men som vi känner oss föga inspirerade att ta itu med. Då mina vänner blir det sällan bra.

Vi vet ju att vi måste producera inlägg för att skapa trafik till vår hemsida, se till att fler leads kommer in, ta hand om våra fans och inte minst, se till att vi fortsätter att komma högt hos sökmotorerna. Har du någorlunda ordning på dina blogginlägg så har du redan nästa artikel färdigskriven, kanske schemalagd och redo för att publiceras.

 

Se på ditt bloggande som en investering

Men vänta lite innan du trycker på den där publiceringsknappen. Jag läste nyligen en artikel som vände på tanken hur vi ser på uppgiften att skriva bloggartiklar. Tänk om vi såg varje artikel som en insättning på ett bankkonto? Varje artikel är en investering som på lång sikt kommer att ge avkastning. Åtminstone fick den tanken mig att titta igenom de artiklar som komma ska.

Jag menar, normalt skriver vi artiklar som bara överlever ett par dagar. Oftast, allra oftast är det bara just när du publicerar och under den dagen som artikeln har ett reellt värde. Några få av dina inlägg blir delade och får ett par tummar och genererar aktivitet kanske närmare en vecka. Tyvärr händer det alldeles för sällan. Du vill ju att de ska leva länge.

Visste du att det finns undersökningar som visar att det bara är ett av tio inlägg som fortsätter att leva långt efter att de publicerades. Personligen tycker jag att det är ett rätt bra resultat. Tänk om du har 100 artiklar efter ett år (två i veckan) och tio av dem fortsätter att leva dag efter dag, månad efter månad, år efter år och därmed drar trafik till din hemsida.

Här får du några tankar runt skapande av bloggartiklar som lever längre.

 

Värdet av artiklar som drar trafik länge

Jag grävde lite djupare i en undersökning av Hubspot  (de är en av leverantörerna där jag under min USA-vistelse tog ett certifikat) för att förstå hur viktiga de där bästa inläggen verkligen kan vara. Undersökningen omfattade 20,000 inlägg, där 2,000 alltså var inlägg som hade överlevt över tid och ständigt drog ny trafik.

Resultaten är slående.

  • En enstaka artikel som är en överlevare drar sex gånger så mycket trafik som artikeln som bara blev en dagslända eller överlevde några dagar.
  • Även om de här artiklarna bara är 10% av alla artiklar som du producerar drar de nästan 35% av all trafik till din bloggsida.
  • Efter ett halvår drar överlevarna fortfarande trafik och kan t.o.m. mellan varven öka när någon hittar ditt inlägg och delar igen.
  • Efter två år är flera av överlevarna fortfarande i rörelse och gillas, kommenteras och läses av nya intressenter.

Vad är då hemligheten bakom bloggartiklar som lever längre? Artiklar som fångar läsares intresse igen och igen? Främst  handlar det om relevans. Det handlar om artiklar som ger användbara lösningar på allmängiltiga problem inom din bransch. Dessutom är de förstås sökvänliga.

Det är också överlevarna som är de artiklar som kommer att befästa dig som expert inom ditt område.

 

Skapa artiklar som blir överlevare

För det första måste de vara välskrivna. Det går inte att komma ifrån att en välskriven artikel når större publik och når fler läsare än en som har många språkliga brister. Men det gäller också att:

  • Tydligt adresserar utmaningen eller problemet som ska lösas
  • Har en rubrik som stämmer med hur folk söker på ämnet i fråga
  • Har en text som är tydligt strukturerad, med underrubriker, bilder, illustrationer eller punktlistor som gör det lätt för ögat att följa
  • Ger praktiska tips och råd
  • Där texten är max 1,000 ord (jag har 735 ord så här långt.)

Du kanske redan har artiklar som är överlevare eller stämmer in med beskrivningen, eller några som ligger på väntelistan och bara behöver justeras lite. Det är bra. Men framförallt kommer du ha tanken om en bloggartikel som en investering i bakhuvudet.

 

Skriv regelbundet

Eftersom det är fler än jag som tjatar om det antar jag att du är medveten om att det absolut viktigaste när du företagsbloggar är att du är konsekvent med ditt bloggande. Regelbundna publicerade artiklar skapar en trogen läsarskara och hjälper till att stärka ditt varumärke.

Jag vet att de amerikanska experterna rekommenderar runt 16 inlägg/månad. Dvs att du ska skriva 4 artiklar/vecka. För mig är det helt omöjligt och jag antar att de flesta småföretagare känner samma sak. Kan du klara två i veckan är det bra. Absolut minimum är ett/vecka – färre än det är att klassificera som inget bloggande alls.

Hubspot hävdar att skriver du 16 inlägg/månad istället för 4 ökar du trafiken till din hemsida med 350%. Det är kraftfulla siffror som det helt klart finns anledning att fundera över.

Förutom det jag har skrivit ovan så är det de där självklara sakerna som alltid ska vara med i en bloggstrategi. Ni vet:

  • Hur stämmer dina bloggartiklar ihop med resten av din marknadsstrategi?
  • Har du blogginlägg som matchar alla faser i dina kunders köpresa?
  • Har du ett tonläge i dina texter som stämmer med ditt varumärke?
  • Är variationen hur du levererar ditt innehåll stort?

Så, summasumarum, med välskrivna inlägg som publiceras regelbundet är din möjlighet att nå tillväxt stor.

(ahh… det blev 1002 ord, vilka tycker du att jag ska ta bort?)

%d bloggare gillar detta: