Skriv en pressrelease och få publicitet!

När jag jobbade på Almi Mälardalen hände det om inte dagligen, så iaf ofta att vi skrev pressreleaser för att få ut information om nya regler för företagare, investeringsmöjligheter m.m. Att skriva en pressrelease kan låta högtravande och nästan skrämmande. Men egentligen handlar det bara om att få en eller ett par journalister att få upp ögonen för vad du har för händerna som kan vara av intresse för deras läsare. Faktum är att det kanske är ett av de mest effektiva sätten att få publicitet.

Visserligen är det stor konkurrens om de millimeter som finns till för förfogande för redaktionell text när annonsering blir allt viktigare för att finansiera våra papperstidningar. Men … märk väl, en artikel kan lika gärna komma in i tidningens digitala variant. Där är utrymmet av mindre intresse. Precis som i annan skrift där du slåss om uppmärksamheten finns det en del saker att tänka på.

 

1 Din rubrik måste sticka ut och vara tydlig

Faktum är att din rubrik är antagligen de viktigaste orden du skriver i hela pressreleasen. Det är den som avgör om en journalist väljer att läsa det du skrivit eller inte. Samtidigt som den måste vara lockande och påkalla uppmärksamhet måste den tala om vad det handlar om. Skriv gärna själva innehållet först och skriv sist av allt din värdefulla rubrik.

 

2 Ingressen är nästan lika viktig

Har du väl fått någon att klicka för att börja läsa måste du snabbt förklara vad det handlar det om. Här kan du inte knata omkring med raggsockor och mysa in dig i en lång inledning. Pang på bara! Vad handlar det om? Vad är det du är så stolt att du nästan spricker måste berätta här och nu? Är det tillräckligt intressant kan du berätta bakgrunden längre ner i texten.

En bra journalist förstår att bakgrundsinformationen är viktig för att kunna göra ett bra reportage, följa upp och ställa rätt frågor. Därför behöver du inte oroa dig för att du är för rakt på från början.

Det här är en sammanfattning av hela din pressrelease. Är det en produktlansering, ett förvärv, en avyttring eller annat? Se till att få med, vem då, när, var, varför och hur i de kommande styckena.

 

3 Kom till saken

Jag förstår att det är lätt att vilja beskriva allt eftersom det med största sannolikhet är något som står dig varmt om hjärtat. För att nå en journalist behövs det annat. Du behöver en krok! Du behöver engagera och övertyga dem på max 500 ord. Jag lovar, det är en utmaning. Så här långt har jag skrivit 410 ord.

Det är en fin balans mellan för lite och för mycket, därför kanske det tar ett tag innan du får till dina artiklar precis lagom.

 

4 Lägg till fakta

Av någon underlig anledning älskar journalister fakta. Har du tillgång till fakta själv, se till att bifoga. Måste du söka upp kompletteringar på nätet, se till att bifoga länkar och annat som underlättar för journalisterna att bekräfta och följa upp. Du ska göra det både lätt och samtidigt översvallande om det låter vettigt? 🙂

 

5 Citera någon välkänd i branschen

Kan du hitta någon som är känd och kan bidra med ethos (trovärdighet) runt det du skriver om, citera (be om lov först). Det behöver inte vara en kändis kändis. Men om du ska öppna en ny affär i city vore det trevligt om t.ex. verksamhetschefen för city gjorde ett uttalande. Gör en del av jobbet åt journalisterna – jag vet det känns väl onödigt – men vill du ha mediautrymme eller inte?

 

6 Gör dig tillgänglig

Om du nu skickar ut en pressrelease måste du se till att det är lätt att få tag på dig i direkt anslutning och gärna en eller ett par dagar efteråt. Självklart har du också sett till att du har bifogat alternativa sätt att nå dig. Journalisterna ska inte behöva leta upp kontaktuppgifter för att nå dig, de ska bara behöva klicka!

 

7 Kom ihåg avsändaren

Jag menar, gör en kort presentation av ditt företag. Vad är det för företag som skickar ut det här och varför har det företaget förtjänat att få en artikel. Det ingår liksom inte i själva artikeln, det är bakgrundsinformation som du skickar med i alla dina pressreleaser.

 

8 Använd gärna MyNewsdesk

Jag har ett konto på MyNewsdesk. Många journalister använder sig av den siten för att hämta just pressreleaser. Du laddar upp dina journalistkontakters e-postadresser etc en gång, sen väljer du bara vilken lista du ska skicka till den här gången.

 

Den största utmaningen är kanske ändå att tro och tycka att ditt företag har något som är tillräckligt intressant för att det ska kunna bli en tidningsartikel. Men precis lika lite som vi ska vara våra kunder plånböcker och avgöra vad de har råd med eller inte bör vi undvika att vara journalisternas samvete och redaktörer. Vad vet jag vad som kan vara intressant att ta med i morgondagens bilaga?

 

Färdigheter

Upplagt på

2015-06-03

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.