Efter tre år i USA där jag sugit i mig det mesta och bästa om digital marknadsföring och sociala medier är jag taggad att dela med mig. Samtidigt funderar jag på vad som är mest aktuellt att fokusera på. Jag väljer helt enkelt att börja från början, det mest grundläggande. Den där FB-sidan, hur mycket får ditt företag egentligen ut? Behöver du bli påminda om vad som gäller på en FB-sida?

 

Fokusera på vad följarna vill ha

Ibland är det bara enkelt. Om du vet vad dina följare vill veta mer om och skriver om det så uppstår det magi. Förhoppningsvis stämmer dina följares intresse och din kunskap med varandra. Varför skulle de annars följa din företagssida. Ge dem det de vill ha så fångar du deras intresse, bra va?

 

Lägg till relevanta länkar

Alla företag vill ha fler besökare till sin hemsida. Det är ju där helheten presenteras. Det är lätt att länka till förstasidan men kom ihåg att det ofta ger bättre resultat om du är mer specifik.

Länka till  bloggartiklar, eller videos där du visar hur något ska göra, sidor som beskriver hur ett problem kan lösas, där de kan ladda ner en gratis e-bok eller kanske till en illustrativ infographic som beskriver något specifikt förhållande i din bransch. Möjligheterna är enorma, men först måste du se till att ha material på din hemsida som är attraktiva för dina FB-gillare.

 

Skapa engagemang

Det är det här som är 10,000-kronors-frågan på Facebook. Hur gör du för att skapa engagemang? När jag innan jul skapade en adventskalender på en kunds FB-sida blev det tydligt. Vissa dagar var det fullt av aktivitet och andra dagar nästan ingen återkoppling alls. För oss som var bakom kulisserna var det svårt att läsa ut varför det ena fungerade ena dagen men inte den andra.

Visst, det blir mer engagemang om du uppmanar gillarna att dela, berätta eller kommentera. Speciellt om du samtidigt kan göra det som en tävling, där den bästa, mest kreativa, galnaste… eller vad det nu kan vara… vinner ett pris.

Men var uppmärksam på Facebooks regler för tävlingar. Det får aldrig bli ett lotteri. Då måste du först ha tillstånd från lotteriinspektionen. Vilket kan kännas lite väl överarbetat för ett FB-inlägg. Vill du veta vad skillnaden är mellan lotteri och tävling kan du hitta det här.

När det gäller Facebooks generella regler går det att sammanfatta som att det är ok att gilla något men aldrig att kräva en delning. Det finns många tävlingar där företagen på FB följer just Facebooks regler men har glömt vad skillnaden på ett lotteri och en tävling är. Det krävs alltid någon form av prestation för att det ska kallas för tävling. Den får heller inte vara för lätt för då kan det fortfarande betraktas som lotteri.

Var smart, skapa engagemang. Be tävlingsdeltagarna publicera något som de bevisar/beskriver/skapar på er FB-sida. Var noga med att ha en enväldig jury och se till att det finns en deadline och beskrivet var vinnaren annonseras.

 

Använd CTA-knappar

Visste du att det har blivit lättare att annonsera med CTA-knappar på FB-sidor? Ni vet såna där knappar där det står att du ska anmäla dig här, ladda ner någonting eller kanske lära dig mer.

Kruxet är att du måste installera en kod på din egen hemsida, en Facebook-pixel – så att du kan mäta hur många klick du fått, mäta konverteringen. Jag vet att det kan vara bökigt från början, men faktum är att får du den här koden på plats har du stora möjligheter att se vad din kampanj faktiskt ger. Här kan du lära dig hur du gör.

 

Använd bilder, illustrationer och filmer

Även om dina följare gillar hur du uttrycker dig i ord kan det krävas lite mer. Du får kommentarer och tummar upp men jag vet att de ääääälskar bra foton. Bilder som skickar en signal eller skapar en känsla som berör. Men det är svårt att styra rätt i bilddjungeln. Se till att du har rätt att använda bilderna som du publicera på FB och på din hemsida.

Styr rätt

Styr rätt i bilddjungeln

Publicera inte valpar och kattungar bara för att du vet att många delar just bilder på sina små skyddslingar. Publicera sådant som är relevant till ditt budskap. Ibland kan det kanske ha att göra med en kattunge, må så vara. Men ni vet vad jag menar.

 

Gör det enkelt att svara

Du har säkert märkt att  om du ställer frågor som har ett enkelt svar som Ja eller Nej, eller om det handlar om att avsluta en mening så får du fler svar än om du ber om en längre utläggning, förklaring eller motivering. Folk orkar inte. De vill scrolla igenom sitt flöde, sätta en och annan tumme eller emoji, möjligtvis svara kort på något som de har en synpunkt på.

Gör det enkelt för dina gillare att svara – de vill väldigt gärna engagera sig om du ger dem en möjlighet.

 

Använd hashtags på ett smart sätt

Jag blir störd när jag läser inlägg som är upphackad av #hashtags och emojis mellan vart och vartannat ord. För mig blir det helt enkelt svårt att läsa. I min värld ska det alltid vara så lätt som möjligt för mottagaren att ta till sig budskapet.

Det betyder förstås inte att du ska låta bli symboler och #värdeskapande, #taggade ord. Men använd dem med omsorg och urskiljning. Det ska vara motiverat och välplacerat.

 

Dela med dig av andras inlägg och artiklar

Ibland räcker det med att visa vad du själv tycker är intressant. Länka till en bloggartikel som du uppskattat eller en annan FB-sida som du gillar. De som redan gillar den sidan kommer att se ditt inlägg och chansen att du sprider ditt eget budskap ökar.

Men gör det bara om det känns relevant och om du har gjort en grundlig sökning innan, är det verkligen en sida som du vill förknippas med?

%d bloggare gillar detta: