Tänk så det är och så det har varit. Vi pratar om reklam, kommunikation och varumärken, precis likadant idag som för många, många år sen, iaf när vi pratar om det i utbildningssyfte. Och ändå har så mycket hänt. På onsdag ska jag föreläsa om en del av de skillnader som jag kan se när jag tittar på hur sättet vi kommunicerar med våra kunder har förändrats. Mer och mer berättelser, mer och mer storytelling, mer vad tanken är bakom och mindre prisjämförelser.
Jovisst, finns de kvar, men de minskar i antal. För det fungerar inte i de moderna digitala kanalerna. Fler och fler reklamfilmer utgår från att de också ska dokumentera hur filmen kom till, det blir en historia i sig.
Ibland är det den riktiga historien som är den viktiga, den om varför just den här varan eller tjänsten finns.
Det viktiga är att vi idag egentligen pratar om tre saker:
- Engagemang
- Tillsammans
- Relevans
Att skapa en relation till kunden, ett engagemang och få trogna ambassadörer. Jag håller med, visst har vi velat ha trogna och lojala kunder i alla tider. Men just nu är det kanske ännu viktigare än tidigare, för idag ändrar vi åsikt och ser nya möjligheter som vindflöjlar. Att hitta en trogen och lojal följarskara är avgörande. Om du sen kan få den skaran att tillsammans med sitt nätverk skapa ännu mer intresse, då har du kommit långt. Ändå är det viktigaste den sista punkten. Hur relevant är det du serverar skaran? Finns det värde i det och finns det anledning att fortsätta ta emot dina budskap?
Som småföretagare är det en enorm utmaning att hinna tänka och fundera både strategiskt och taktiskt för att inte tala om att operativ hinna genomföra de kampanjer du sent en kväll eller tidigt en morgon har idéer om. För idéer är det aldrig brist på, det finns hur många som helst. Jag skriver ner dem, men framförallt kommunicerar jag mina idéer. Genom att börja prata om dem måste jag också till sist alltid genomföra. För min omgivning börjar fråga: ”Hur går det med…?”
Det enda jag låter blir att säga som sätter för mycket press är: ”Nu ska jag börja träna…” Ni vet vad dem säger, det räcker att ha ett mål åt gången, eller?