En komma-igång-guide del I/II
Oavsett om du är ett lokalt enmansföretag, en större entreprenör eller en kedja av företag kan det vara en utmaning att hitta nya sätt att generera affärer. Speciellt i en starkt konkurrensutsatt onlinevärld där bra innehåll är A&O och hur du differentierar dig kan vara skillnad mellan framgång och misslyckande.
Det är här bloggandet kommer in.
Att starta en framgångsrik företagsblogg kan ge ditt företag den skjuts som behövs. Det är både ett kostnadseffektivt sätt att förbättra din marknadskommunikation och ett sätt att locka presumtiva kunder på ett naturligt sätt.
Oavsett om du står i begrepp att starta en blogg för ditt företag från början eller om du inser att det är dags att damma av din befintliga kan kanske den här artikeln ge dig hjälp på vägen.
Lämna gärna en kommentar och en länk till din blogg i kommentarsfältet efteråt.
Är det verkligen värt att företagsblogga?
Jag skulle vilja påstå att en företagsblogg är en otroligt viktig del av din marknadsföringsstrategi. Det säger jag av flera års egen erfarenhet.
Jag började min första blogg 2009. Då var det mest unga tjejer som bloggade om mode och livsstil. Väldigt få var rena företagsbloggar. Jag valde tidigt att koncentrera mig på mina favoritämnen, kommunikation och marknadsföring.
Via mitt bloggande har jag skapat kontakter, deltagit i diskussioner, fått nya uppdrag och blivit intervjuad ett flertal gånger som expert inom mitt område. Oavsett om det blev en föreläsning eller andra uppdrag har mitt bloggande öppnat dörrar för mig.
Vad kan du åstadkomma i morgon om du startar en blogg idag?
Utöver de fördelar som jag redan har nämnt, vad mer kan en blogg göra för din verksamhet och personliga varumärke?
- Förbättra din ranking hos sökmotorerna
- Etablera dig och ditt företag som en branschledare
- Bygga trovärdighet genom att bevisa, beröra och behaga
- Minska marknadsföringskostnaderna genom en integrerad strategi
- Tillåta potentiella kunder att själva välja vad de vill ta del av din säljprocess
- Skapa rätt typ av leads, ta din ”perfekta” kund fram till dörren
Så här bygger du en framgångsrik företagsblogg
Nu när du förstår hur viktig en företagsblogg kan vara, kan det vara bra att också veta hur du ska göra den framgångsrik, till ingen eller liten kostnad. Ta det steg för steg, det behöver inte vara så svårt.
1. Bestäm din inriktning
Ditt fokus, ditt ämne är grunden för hela ditt bloggande. Det påverkar dina sökord och hur folk söker och hittar din blogg, ditt innehåll, din röst, ton och ditt upplägg. Kanske det viktigaste är att du verkligen känner för ämnet du ska skriva om. Utan passion eller åtminstone en stark känsla, kommer din entusiasm för att skriva snart att falna.
Om du kämpar med att hitta ett syfte att blogga, kanske svaren på följande frågor kan hjälpa dig på vägen.
- Vad driver och intresserar dig?
- Var ser du dig själv om 5 år?
- Varför är ditt varumärke unikt?
- Är ditt budskap tydligt och kraftfullt?
- Har du ett system för att på ett effektivt sätt behålla potentiella och tidigare kunder?
- Finns det en målgrupp för ditt ämne?
- Är det en hållbart ämne?
Några av frågorna kan uppfattas självrannsakande, men ta dig tid att besvara dem. Jag lovar att du kommer att ha nytta av det längre fram.
2. Känn din målgrupp
Ända sedan urminnes tider har duktiga kommunikatörer vetat att du måste tala samma språk som den du vill nå fram till. Ni vet, med bönder på bönders vis o.s.v. Om din blogg är koncentrerad runt ditt företag kan dina läsare vara kommande kunder. Hur vill du tala till dina kunder? Inte över deras huvud antar jag och absolut inte som om de vore dumma.
Vilka frågor brukar dina kunder ha? Vad är det de brukar vilja veta? Vad får du för återkoppling och kritik efteråt? Vilka aspekter är spännande att veta mer om?
Om du vet vem det är som ställer frågorna, vem det är som vill veta det här, vem som är din kund blir det lättare att skriva. Jag lovar och svär.
Börja med att ta reda på vem det är du ska nå, vilka problem hen har och vilka behov du ska fylla.
Vem: Vem kommer du att prata med på din blogg? Lista din målgrupp. Jag vänder mig till exempel till småföretagare, entreprenörer och marknadsförare.
Problem: Vad är det för frågeställningar som t.ex. småföretagare brottas med? För mig skulle det kunna vara: Hur ska jag hinna med att vara aktiv på Sociala Medier, hur differentierar jag mig bäst online, hur ska jag få ihop alla mina kanaler?
Behov: Vilka behov har din målgrupp? Vilka lösningar har du? Hur kan det du levererar vara till hjälp? Och hur kan du lösa en del av problemen redan genom ditt skrivande?
När du vet din målgrupp och vad deras problem och behov är blir det mycket enklare att skriva ett specifikt innehåll som är anpassat till det.
Det har säkert inte undgått någon att jag tycker att det är viktigt att småföretagare såväl som privatpersoner tar ansvar för sitt varumärke online – därför har jag t.ex. skrivit den här artikeln:
3. Välj ditt domännamn, webbhotell och tema med omsorg
Alla som besöker din hemsida eller bloggsida skapar sig en uppfattning om dig och ditt varumärke både av vad du levererar men också hur det ser ut. Det ger en djupare och tydligare bild än du kanske först tror. Vad vill du berätta?
Om det skriker att det är gammalt och föråldrat är det dags att städa och göra en förändring. När du gör om, se till att det är mobilanpassat, responsivt.
Enligt MarginMedia säger 48% i en undersökning att när de kommer till ett företags webbplats som inte fungerar på en mobil enhet, att det är ett tecken på att företaget helt enkelt inte bryr sig.
Så här kommer du igång:
- Att hitta rätt domännamn är ett viktigt steg för att bygga en framgångsrik blogg. Det viktigaste är att du är konsekvent. Se till att det är ett namn som återkommer i allt annat du också gör, vad heter du på Facebook, LinkedIn, Instagram etc. Det måste gå att identifiera till ditt varumärke.
- Köp din domän och webbhotell. Du behöver inte göra det genom samma företag, men det kommer att göra det enklare. Själv använder jag Quicknet och WordPress för min hemsida och blogg.
I min värld finns inte en möjligheten att välja en ”gratisblogg” som verktyg för att börja blogga för ditt företag. Det är ungefär samma sak som när jag får ett visitkort som det fortfarande står ”vistaprint” på. En företagare som väljer att producera sina visitkort hos en gratisleverantör tar jag inte på allvar.
Igen: Vad är det du vill säga med din hemsida och blogg?
4. Sätt dina mål
Precis som allt du investerar i och betraktar som värdefullt kommer bloggandet att ta tid och energi. Det är inte helt gratis, men det är väl värt det. Därför är det bra om du redan innan du startar vet varför du vill blogga. Vad vill du få ut och vad du vill att dina läsare ska få ut?
Vet du vad du vill uppnå med din blogg?
Om du inte vet det är risken större att du inte kommer att fullfölja. Det kanske t.o.m. är så att du inte ens borde börja.
Du ska också bestämma hur ofta du vill publicera artiklar. Jag måste medge, den här punkten har jag fuskat med. Nu har jag äntligen tagit tag i saken och styrt upp mig själv. Jag är helt enkelt ingen bra rutinmänniska. Men det handlar inte om mig, utan det handlar om vad jag vill uppnå.
När du väl bestämt dig gäller det att blogga konsekvent, läääänge. Att publicera med samma intervall kan vara avgörande för om du behåller läsare eller inte. Om du själv följer några bloggar, hur ofta går du tillbaka till en blogg som inte var uppdaterad sen ditt senaste besök?
5. Skapa engagemang genom bra innehåll
Nu är det dags att börja skriva. Att blogga om specifika ämnen är ett bra sätt att skapa engagemang och bygga en återkommande publik. Om du bloggar om nya trender inom din bransch, håller koll på samhällsbehov och vad marknaden frågar efter kan du snart vara ett namn som andra refererar till.
Ditt innehåll som du börjar dela med dig av kan du senare återanvända i andra sammanhang. Personligen håller jag precis på att göra om en del av mina blogginlägg till pod-cast-sändningar. Jag ska börja min egen pod-cast. 🙂
Du kan samla ihop dina artiklar i en skrift (e-bok) och ge bort som en gratis nedladdning när du har fått ihop ett antal artiklar inom samma ämnesområde. Gratis är alltid gott som ni vet.
Eller så kan du skapa en tävling, blogga om den och uppmuntra dina läsare att sprida vidare. Allt som händer hos företaget går att göra till en spännande följetong, om du vill.
Med ett bra innehåll som är både proffsigt, välskrivet och informativt bygger du förtroende. Det är precis det du vill åstadkomma med din företagsblogg.
En bra strategi för ditt bloggande hjälper till att bygga engagemang och lyfta ditt varumärke och kan t.ex. innehålla följande:
- Två blogginlägg/vecja om det senaste inom branschen (fokusera på att lösa ett problem eller utmaning)
- En serie av ”så-här-gör-du”, som ger taktiska och praktiska tips på något inom din bransch för den enskilde individen
- En handledning om hur man skapar, fixar, testar något inom din bransch
Det här är bara början – på tisdag nästa vecka får du del två, där jag ger dig steg 6-11. Du har några dagar på dig.