En komma-igång-guide del II/II
I torsdags publicerade jag första avsnittet i hur du skapar en framgångsrik företagsblogg. Idag tar vi itu med de sista punkterna. Jag antar att det är fler än jag som är bra på att starta saker men inte lika duktiga på att genomföra, vara uthållig och sen förvalta. Faktum är att en företagsblogg kan kanske i en förlängning uppfattas som något som du bara kan förvalta, skriva lite och publicera för publicerandets skull, men det är allt annat än det.
Nu kör vi de sista punkterna.
6. Skapa ett innehållsschema
Jag har märkt att nyckeln till nå framgång är att vara konsekvent. När du har bestämt hur ofta du ska publicera dina inlägg är det dags att bestämma när. Genom att vara konsekvent får du två saker – du tvingar dig till en rutin och vana att skriva. Det är något som många kämpar med, speciellt i början. Dessutom skapar du förväntningar hos dina läsare.
Ett innehållsschema, redaktionell kalender eller vad du nu vill kalla det kan vara till hjälp. Den hjälper dig att fokusera på ditt ämne men också att vara regelbunden.
Här är min redaktionella kalender:
Den senaste tiden har jag konsekvent publicerat tisdagar och torsdagar. Oftast har jag ett par inlägg schemalagda in i framtiden, men inte alltid. Däremot kanske jag har lagt en rubrik eller en tanke redan innan jag börjar skriva.
Från början var jag lite hipp som happ och hade bara som mål att publicera minst en gång i veckan. Men det höll liksom inte. Jag var tvungen att bli mer strukturerad.
Det finns många åsikter om vilken dag i veckan som är bäst – jag vet inte om det finns en bästa dag eller tidpunkt. Du får helt enkelt prova dig fram. Jag har nog märkt att det är snarare innehållet än tidpunkten som har varit viktig för vilka inlägg som har blivit populära.
För att komma igång, svara på några frågor:
- Hur mycket tid kan du ägna åt att skriva nya inlägg varje vecka?
- Hur många artiklar kan du skriva varje vecka om du är realistisk?
- Kommer du att vara den enda som bidrar till bloggen eller kommer andra att också skriva?
- Var kommer du hitta och sen spara innehållsidéer – berättelser, tips, svar på läsarfrågor? Jag använder evernote, när jag läser någon bra artikel som triggar mig att vilja citera eller kommentera skickar jag den till en mapp i evernote.
Kom ihåg, att skapa förtroende är inget du gör på en kafferast. Om du vill bli en pålitlig källa till bra innehåll måste du skapa trovärdighet genom att regelbundet publicera nya artiklar.
[Tweet ”Du vet väl att om någon gillar dig så kanske de lyssnar på dig, men om någon litar på dig vill de göra affärer med dig.”]
7. Profilera ditt varumärke
Har du skapat ett enhetligt utseende, känsla, meddelande, ton och röst i hela din blogg?
Om inte, fundera på följande:
- Du understryker ditt företags vision och värderingar i allt du skriver och publicerar
- Du har tagit bort sådant som är irriterande och har en ren och tydlig användar-upplevelse
- Ditt språk är naturligt och i linje med din övergripande stil
- Utformningen av din webbplats inklusive färg, upplägg och teckensnitt är konsekvent över alla dina sociala nätverk
- Dina bilder är professionella och används lagligt inom upphovsrättslagar
Att mina färger är grönt och orange har nog alla förstått. Det går att hitta i allt jag producerar och levererar. Det är en chans att göra ett visuellt intryck. Men det handlar också om hur du uttrycker dig, dina ord och dina meningar. Det betyder mer än du tror.
8. Bygg din epost-lista
En av de största misstagen jag har gjort och som jag håller på att korrigera nu är att jag missat att samla e-postadresser och att skicka ut bra innehåll via ett e-postverktyg. Mina ambassadörer, trogna läsare och följare vill gärna bli påminda och uppmuntrade även mellan blogginläggen.
Om du dessutom gör prenumeranterna extra värdefulla genom att skriva fantastisk innehåll som bara går ut till din e-abonnenter blir de glada och engagerade i din marknadsföring.
Jag lyssnade på Pat Flynn, när jag var i San Diego på en konferens (Social Media World) Han har en pod-cast och en blogg. Det är Pat som har inspirerat mig till att börja min egen pod-cast. Han säger så här:
I use my email list like I use social media – a medium to further connect with my readers, followers and subscribers. A place to interact (gasp!) and inform – not a place to promote and sell.
9. Börja marknadsföra din blogg
Att skriva ett inlägg och klicka på publicera är bara början för att nå en publik. Om du vill nå en större publik behöver du se till att du kan bli hittad. Det kommer inte att dyka upp läsare i någon större mängd om du inte ger dina artiklar lite hjälp på vägen.
Sociala Medier förstås
Länka på dina Facebooksidor, både privata och din företagssida. (Men jag är mer försiktigt med min privata sida) Det gäller förstås för Twitter, Google+, Instagram, Pinterest och LinkedIn också. Om du vill. Du behöver inte ha konton överallt, utan gör det som stämmer bäst för dig.
Gästinlägg
Låt någon skriva ett gästinlägg på din sida, eller försökt att få med ett gästinlägg hos någon annan. Givers gain du vet, en win-win-situation. Får du chans att skriva hos någon annan når du en helt ny publik och får du någon att skriva hos dig, drar vederbörande med sig egna läsare.
Skriv ett presentationsbrev och länka till några av dina artiklar till sidor där du gärna skulle vilja bidra med gästbloggsinlägg.
Kommentera
Att kommentera på andras bloggar inom samma nisch är alltid ett bra sätt att visa att du är med i debatten. Se till att du gör det på ett schysst sätt. Var trevlig, uppmuntrande och försök att bidra snarare än att kritisera.
Nyhetsbrev/E-postmarknadsföring
Påminn dina prenumeranter om att du har nya inlägg på din sida. Kanske inte varje gång, men med jämna mellanrum. Det är alltid någon som hittar något nytt som de delar med sig av, gillar eller citerar.
10. Håll koll
Installera Google Analytics och håll koll. Var uppmärksam på vilket innehåll som fungerar och vad som inte fungerar. Jag använder både Google Analytics och Jetpac för WordPress. Det är lite enklare och ger mig fullt tillräckligt med information.
11. Utveckla ditt skrivande
En fråga jag ofta får är hur långt ett blogginlägg ska vara. Det enkla svaret är ”det beror på”. Ett annat svar kan förstås vara: ”tills du har sagt det du vill säga”. Men faktum är att det finns inget enkelt svar.
Jag har delat upp det här inlägget i två avsnitt, för jag tyckte att det blev för långt. Normalt brukar man säga att mellan 800 och 1,500 ord är en artikel som läsare orkar ta sig igenom. Den här artikeln innan jag delade den var runt 3,000 ord, lite för mycket enligt normen.
Ett sätt att få fart och utveckla sitt skrivande är att se till att skriva något varje dag. Det behöver inte vara perfekt. Det är bättre att du skriver och redigerar senare. Det betyder inte att du publicerar varje dag.
Läs andra bloggar, fundera på vad du själv tycker om att läsa och varför. Jag vet att jag kan vara lite för ”pratig” i mina texter ibland. Jag jobbar för att bli mer ren, rak och kort. Alldeles för ofta har jag kommit på mig själv att börja meningar med Och eller Men, ofta behövs det inte.
Din expertis finns i dina texter. Det betyder att när presumtiva kunder vill ha en leverantör vet de vem de ska vända sig till. Att dela med sig bygger relationer som bygger förtroende som bygger engagemang och vem vet vad det leder till? Lycka till!
Lämna gärna en kommentar och en länk till din egen företagsblogg. Jag är nyfiken som bara den.