Jag vet inte hur det är med er, men när min man skulle köpa en ny grill sa han inte att han skulle köpa en ny grill. Han sa att han skulle köpa en ny Weber. Har Weber inte lyckats med någon annan har de iaf lyckats med honom. Eller också är det så att de lyckats med många fler. Faktum är att de är jätteduktiga på innehållsmarknadsföring. För några år sedan lanserade de en sajt som heter ”Webergrill” – som bara är till för att hjälpa de som gillar att grilla, som gillar Weber och behöver hjälp, tips och idéer runt grillandet.
På hemsidan går det att hitta tips på hur du grillar de bästa biffarna, tar hand om din grill och var du hittar reservdelar till din webergrill. ”The heart of Weber and the hub of Weber love” är hemsidans slogan. Visst vill de att du ska använda en Webergrill, men idéerna går förstås att använda för vilken grillning som helst.
Självklart har de också en app. Varför? Jo, det är perfekt för att dela med sig – men inte ett ord om produkterna. Försäljningen har ökat, påtagligt, sen de startade hemsidan och bloggen. Innehållsmarknadsföring lönar sig.
Betyder det att alla som har besökt deras fantastiska sida också vill köpa en Webergrill? Förmodligen inte, men det är troligt att de har fått miljontals nya fans som alla kan vara potentiella kunder. Det är det som är målet med innehållsmarknadsföring. Det handlar inte om snabb försäljning. Det handlar om att bygga en publik som litar på dig så att du på lång sikt kan övertyga om att du är den bästa leverantören.
Förra veckan skrev jag en del om en redaktionell kalender, för er som missade det kan ni läsa den artikeln här, eller också kan ni fortsätta och få lite fler tankar nedan.
En redaktionell kalender är din lösning
Alla vet ju vad en kalender är. Det är ett ställe där du håller koll på vad du ska göra när du ska göra det. Du kan också bli påmind om födelsedagar, högtider och läkarbesök. Allt som du behöver komma ihåg men inte vill ha i huvudet.
Eftersom innehållsmarknadsföring är ganska strategiskt behöver du fundera lite extra innan du publicerar. Du måste förstå din målgrupp, vad de har för behov och vad de behöver från dig för att du skapa förtroende och få dem att komma tillbaka för mer information. En kalender är ett planeringsdokument för att göra vad Weber gör bra. En traditionell redaktionell kalender kan ge dig en bra översikt på vad som är på gång.
Det är meningen att din kalender ska ge dig en ram så att du mer medvetet kan bygga förtroende med din målgrupp. Kalendern är ett strategiskt marknadsföringsverktyg. Det handlar om att hålla dig alert, aktuell och uppdaterad samt planerad och strukturerad. Den ger dig möjlighet att enkelt generera nya idéer men också att planera om, flytta om teman och artiklar så att det stämmer bättre med vad som händer just nu. Det är helt enkelt så att med en utgivningsplan får du en mer konsekvent närvaro på dina digitala kanaler.
Innehållsmarknadsföring kräver strategi
Innehållsmarknasföring i sig är en strategisk satsning. Det handlar om att förstå vad dina kunder vill ha och ge det till dem på ett lättsmält sätt. Det är ett strategiskt angreppssätt som kräver strategiska verktyg. En redaktionell kalender är en plats där du får panoramautsikt över hela ditt innehåll. Den ger kontroll på ett nästan magiskt vis, för det händer något när vi skriver ner våra planer. Det blir konkret inte bara för oss själva utan också för andra involverade. Är fler inblandade blir också de mer benägna att hålla vad ni tillsammans kommit fram till.
Mer trafik kräver agerande
Oftast för vi det vi fokuserar på. Om du vill fokusera på att bygga trafik till din hemsida och att få fler läsare till din blogg så kräver det en samlad insats. Faktum är att börjar du skapa värdefullt innehåll kommer trafiken sakta att öka. Det är med din kalender, din plan som du skapar förutsättningarna.
En av de enklaste och svåraste sätten att behaga en publik är att ge dem något som de kommer att älska. Innehåll som är fokuserat på vad de behöver är alltid välkommet och kommer att uppskattas.
Jag hoppas att du blev inspirerad av Weberhistorien.