Jag började nyss läsa en ny bok och blev så där sanslöst inspirerad bara efter ett par kapitel. Ni vet så där så att det verkligen känns Wow! Faktum är att det handlade just om wow-känslan. Den där känslan vi alla får ibland. Jag vet att jag har haft flera sedan jag flyttade hit till South Carolina och fått uppleva en ny kultur och ett nytt land.
Har du någon gång lyssnat på andra när de berättar om sina wow-tillfällen? Det kan vara om när man får sitt första barn, eller första gången du kysste din älskade, eller när du upplevde vår fantastiska natur någonstans i världen, ett event som en OS-final eller liknande. Det kan vara otroligt inspirerande att ta del av andras wow-tillfällen.
Ansiktet på någon som berättar om ett wow-tillfälle lyser upp, ögonen tindrar och det blir ett drömmande skimmer över hela individen. Frågan är vad det är som behövs för att vi ska uppleva det där fantastiska wowet. En kombination av några av följande är en bra början.
Förväntan
Ibland är resan dit nästan lika mycket wow-effekt som själva upplevelsen. Ni vet när vi planerar den där jorden-runt-resan, bröllopet eller överraskningen. All glädje och spänning som skapas bara genom att måla upp bilden av det som komma ska. Ibland kan vi nästan känna vinden från havet redan innan vi har satt oss på planet. Underbart helt enkelt.
Överraskning
Ett wow-tillfälle brukar nästan alltid överträffa våra förväntningar. Ni vet när ni upplever ren och skär förtjusning, häpnad och förundran blandad med en grad av vördnad. Är det sant? Upplever jag det här? Finns det här? Kan det vara så här fint/gott/underbart/vackert – eller vad det nu är.
När- och härvaro
Jag brukar ofta tala om härvaro. När du är så psykiskt närvarande att inget annat märks, när du är helt uppslukad av här och nu. Ibland kan det vara i jobbet, ibland kan det vara med din älskade, på en konsert, när du får en gudomlig massage eller du läser en bra bok.
Du tänker inte på det som har varit, eller på vad som komma ska. Du är helt närvarande i det här ögonblicket. Jag upplevde ett sådant tillfälle i början av året när jag var i San Diego på en konferens inom Sociala Medier.
Jag bodde på en fantastiskt hotell på 18 våningen och hade utsikt över hamnen och bergen över Mexico. På morgonen när jag vaknade drog jag ifrån mörkläggningsgardinerna och blev helt överväldigad. Solen gick upp över bergen och jag bara var tvungen att ta in stunden där och då. Titta själva:
Universell
Ett riktigt wow-tillfälle är nästan alltid universellt. Nästan alla skulle uppleva tillfället på samma sätt. Det är därför som Grand Canyon, Kinesiska muren och andra ställen på jorden fortsätter att locka folk igen och igen. Miljöerna är så grandiosa att de tilltalar alla åldrar och etniciteter.
Beröring
Ett riktigt bra wow-tillfälle berör ditt hjärta. Känslan går djupare än vad som går att förklara. Du kan få gåshud och t.o.m. fälla tårar av ren lycka. För mig har det bl.a. hänt ett antal gånger när jag har mina kurser i presentationsteknik.
Jag kan känna samma känsla bara jag tänker på när en person gjorde sitt genombrott. När den där deltagaren som har varit så rädd, försiktigt, oengagerad – eller vad det nu varit som hindrat hen – plötsligt berör hela publiken. Plötsligt så klickar det och vi alla blir helt hänförda av presentationen vi just tar del av. Det är magiskt.
[Tweet ”Ett riktibt bra wow-tillfälle berör ditt hjärta. Det är magiskt. ”]
Privilegium
Jag har många gånger sagt att jag är priviligerad som har fått chans att bo utomlands i några år. Det är mer än en gång som jag har fått stanna upp och nypa mig i armen för att förstå att jag bor i Columbia, South Carolina och får uppleva det jag gör. Så är det med wow-upplevelser också.
Du är glad för att du får vara med om det du just nu upplever. Du känner dig priviligerad, som om du var med i en exklusive, utvald grupp – samtidigt som du är ödmjuk att du får uppleva det du just gör.
Generositet
Ofta när du har upplevt ett wow-tillfälle så vill du dela med dig. Det går liksom inte att stoppa in i en byrålåda och glömma bort. Du börjar genast tänka på alla personer som du skulle ha velat haft med dig och dela upplevelsen med.
Efter din upplevelse börjar du berätta för alla i din omgivning. Du rekommenderar ovillkorligt till alla som vill höra – du blir som en obetald missionär.
Det finns säker fler saker som definierar ett wow-tillfälle. Vad som förundrar mig är varför vi inte som företagare funderar ut vad vi skulle kunna göra för att våra kunder oftare ska få känna ett wow-tillfälle. Vid vilket tillfälle skulle det kunna gå att skapa wow i din verksamhet?
Jag menar inte att varje aspekt av din verksamhet måste vara ett wow-tillfälle. Men nog finns det möjlighet att göra något mer än vad du gör idag. Faktum är att din kund bedömer ju inte bara själva produkten eller tjänsten – hela kedjan från köp till efterköpskänslor finns med i bedömningen.
Det kanske börjar redan i receptionen på… vad du nu bedriver för verksamhet. Hur tar ni emot era kunder? Berätta… jag är nyfiken, vad gör ni för att överträffa kundens förväntningar och kanske skapa ett wow-tillfälle.
PS – Jag berättar mer om kundreceptionen i nästa blogginlägg. – DS