Ju mer globala vi blir, ju viktigare blir lojalitet och förtroende. De kunder, gillare, läsare och följare vi har måste vi värna om och bry oss extra mycket om. Det är svårt att hitta, fånga och behålla nya gillare. Vi slåss om uppmärksamhet på en betydligt större marknad än vad vi gjorde då det räckte med att annonsera i lokaltidningen. Som kund vill vi fortfarande känna att vi kan lita på den som vi köper av. Vi har blivit lurade så många gånger av politiker, banker m.m. att vi värdesätter förtroende mycket högre än någonsin tidigare.

Jag är säker på att du är lika trött som jag är på att höra uttryck som ”content is king” – med betydelsen att det bara är riktigt värdefullt innehåll som kan göra skillnad i din marknadsföring. Vad nu värdefullt innehåll är? Även om småföretagare är trötta på begreppet så dras kunder till Google för att hitta svar på sina brinnande frågor innan de tar sitt köpbeslut. Du måste helt enkelt producera innehåll som svarar på dina kunders frågor. Du behöver bara svara.

Första gången någon kommer i kontakt med ditt företag, ditt varumärke – vad tror du att du skapar för intryck? Skapar det första intrycket åtminstone en gnutta förtroende? Ditt mål måste vara att vid varje tillfälle ta dina leads ett steg närmare att skapa en relation som kan leda till ett långsiktigt förtroende och en stark lojalitet. Varför skulle de som besöker din hemsida spendera tid där överhuvudtaget? Finns det något där som kan skapa intresse och få dem att vilja stanna en stund till?

Jag använder framförallt min blogg för att skapa förtroende. Där sprider jag gärna min kunskap vidare till mina följare, gillare, kunder och intressenter. Som den här artikeln t.ex.

Joe Pulizzi som påstås vara pappa till begreppet content marketing sa:

[Tweet ” ”The purpose of content marketing is to create better customers.””]

Syftet med innehållsmarknadsföring är att skapa bättre kunder. Det är så det är. Genom att ge de som besöker min hemsida och läser mina artiklar en möjlighet att lära känna mig och min kompetens skapar jag rimliga förväntningar. De bästa kunderna du kan ha är de som litar på dig och rekommenderar dig vidare till andra.

Tidigare så var det den med störst plånbok som kunde skrika högst och ha råd med den största skylten eller bästa TV-reklamen. Det har förändrats – folk söker information online, de söker svar på sina frågor. Att skapa bra innehåll handlar om att kommunicera med dina kunder utan att sälja. Ja, du hörde rätt, utan att sälja.

Din uppgift med att skapa allt innehåll är helt enkelt att utbilda och skapa förtroende. Lära kunderna mer och visa att du är experten. Jag tror att det var Robert Rose, på CMI (Content Marketing Institute) som först sa:

[Tweet ”Marketing is telling the world you´re a rockstar. Content marketing is showing the world you are one.”]

Det sammanfattar ganska bra vad din uppgift som producent av bra innehåll är. Du ska inte berätta alla goda egenskaper och kompetenser dina produkter och tjänster har, du ska visa att du vet vad du pratar om. Om jag delar upp det kan det se ut så här:

 

Innehåll som skapar förtroende

 

Blogg

En blogg är för många företag utgångspunkten i marknadsstrategin för content marketing. Det beror på att det är lätt att börja skriva ner vad du är bra på, vad du kan och vet som kan vara värt för andra att också veta.

En bloggartikel är också lätt att göra om till andra format. Du kan bygga ut en text och få en hel e-bok eller göra om det till en workshop eller ett webbinar. Du kan göra en presentation att lägga ut på Slideshare eller spela in texten och göra en podcast. Möjligheterna är oändliga.  För den som besöker texten är det lätt att dela och citera eller referera.

När dessutom sökmotorerna älskar bra bloggartiklar så blir det enkelt att ta beslut om att börja blogga.

Marcus Sheridan, ”the pool guy” berättade på konferensen: Social Media Marketing World 2016 i San Diego, om hur en av hans bloggartiklar blev den mest lästa på ett helt obegripligt sätt. För egentligen svarade han bara på en fråga: ”Vilka andra leverantörer finns det och vad är de bra på?” Det kan ju kännas så där att skriva om sina konkurrenter. Men han gjorde det, han gjorde en lista med de bästa konkurrenterna.

Marcus Sheridan

Utan att vara varken snäll eller elak gjorde han en riktig utvärdering av sina konkurrenter, lyfte fram sådant som andra var bättre på och en del som de missade. Inte en gång nämnde han sitt eget varumärke. Idag har han inte bara ett poolföretag, han har en webbsida som lär ut allt du behöver veta innan du köper en pool och han har startat en ny verksamhet där han lär ut sälj och marknadsföring. Faktum är att han säger att den frågan han får mest är hur mycket det kostar att skaffa en pool, självklart har han en bloggartikel som svarar på frågan.

Anledningen till att artikeln om konkurrenterna också gav resultat för egen del är att den så tydligt lyfte fram hur kunnig han var inom poolområdet.

 

Sociala medier

Det finns massor av möjligheter att skapa förtroende genom att ha direkt kontakt med dina gillare och följare på en mängd olika sociala kanaler. Du väljer själv vilka som passar dig och din bransch. Det kan vara Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram eller någon annan kanal. Kanske en blandning av flera.

Poängen är att de olika kanalerna ger dig utrymme att visa sidor av ditt varumärke som du annars inte kunde visa. Du kan ge glimtar av hur atmosfären är på kontoret – om ni skämtar med varandra, umgås privat, har fredagsmys eller hur ni tar hand om och ger era kunder extra uppmärksamhet.

Med anpassade texter, bilder och filmsnuttar kan du snabbt och enkelt kommunicera direkt till dina följare. Det skapar inte bara förtroende utan också relationer.

 

Uttalanden från kunder

Jag skäms när jag tänker på hur dålig jag har varit på att samla in referenser och omnämnanden från mina kunder. Då menar jag inte bara en mening som jag kan sätta som ett citat på min hemsida. Idag är det otroligt lätt att få mycket mer givande omdömen än så.

Be dem skriva en bloggartikel, intervjua dem till din podsändning, filma en kort snutt med din smartphone och klipp ihop flera kunder till ett klipp. Hur svårt kan det vara? Här har jag verkligen något att bita tag i för framtiden.

När en kund berättar varför hen är nöjd med din produkt eller tjänst skapar det så mycket mer förtroende än om du själv uttrycker samma sak. Så våga fråga.

 

Innehåll som utbildar

 

Företagets historia

Någonstans borde ditt företags historia, anledningen till att ni finns till, hur ni utför era tjänster eller produkter, vilken den hemliga ingrediensen är finnas att ta del av. Med en bakgrund som skapar kontext och resonerar till både hjärna och hjärta får kunden förståelse för varför ni gör som ni gör.

Den där ”om-företaget-knappen” kan ge så mycket mer än bara fakta om antalet anställda och när ni startades.

 

Seminarier

Vi ser det överallt – företagsfrukostar, afterworkmingel och lunchseminarier… företag älskar att dela med sig av sin kompetens och folk älskar att mingla, få en gratis lunch och lära sig något från en inspirerande föreläsare.

Presentationer, workshops och seminarier både online och offline är ett utomordentligt bra sätt att utbilda kunderna och samtidigt ge en extra push för ett större engagemang.

Om du har gjort en undersökning, skrivit en rapport eller annat omfattande arbete är det perfekt att göra om till en 45 minuters presentation. Det är värdefullt både för de som tar del av det, men bygger också relationer och förtroende utöver det vanliga.

 

Frågor och Svar, FAQ: Frequently Asked Questions

Visst finns det frågor som ständigt återkommer. Frågor som du kanske tycker är ovärdiga att svara på men som för den som ställer frågan är viktig för att komma vidare. Det är lätt att ta fram ett bibliotek av frågor som du vet att kunder ofta ställer.

Men för att verkligen få ut något av dina FAQ:s gå lite längre. Ta fram svar på frågor som du tycker att de borde ställa men som alldeles för sällan ställs, de som gör att du sticker ut mot dina konkurrenter. Ta fram de där frågorna som du vet att om kunderna ställde skulle de välja dig.

 

Framgångshistorier

Alla de där gångerna när företaget löste problemet som ingen annan tidigare gjort, när kunder fick ett resultat de trodde var ouppnåeligt, när ni vände på myntet och hittade på en helt ny produkt eller tjänst.

Det finns så mycket som är värt att berätta. Antingen genom skriven text eller genom ljud och bild. Du väljer. Men genom att dela med dig av det du kan bäst… kommer du att skapa en grupp som både tror på dig och gärna vill rekommendera dig vidare.

 

Om du verkligen lyssnar på dina leads, gillare, följare m.m. och hör vad de har för problem, funderingar och frågor kommer du aldrig att lida brist på uppslag till innehåll som faktisk skapar värde. För då vet du ju att det är innehåll som du producerar de letar efter.

 

#wanted, #inspire,  #härvarande,  #närvaro

%d bloggare gillar detta: