Hur sjutton får du någon att läsa dina artiklar och blogginlägg? Finns det någon ny fantastisk idé eller är det gamla regler som gäller?
Berättelser är som en serie krokar. Internet är mer som parallella spår. Berättelser, från den mest komplicerade till den mest enkla fungerar verkligen som krokar. De vill få dig att hänga kvar, istället för att surfa vidare som klickbara knappar och länkar på nätet får dig att göra. För att verkligen få någon att hänga kvar vid dina texter och på dina sidor underlättar det faktiskt om du jobbar efter gamla, väl använda idéer.
Rubriken är den första raden i berättelsen
Det är den verkligen. Rubriken är det första din publik läser och det är den som ska övertyga om att det lönar sig att fortsätta läsa. Vad händer om du har en dålig rubrik och ett bra innehåll? Du kanske inte misslyckas helt med att få läsare, men helt klart kommer färre att kunna ta del av ditt fantastiska innehåll. Rubriker kan leda till nästa nivå eller stoppa flödet helt och hållet.
Första raden eller stycket är som en underrubrik
De första raderna är nästan som en rubrik i sig. Ingressens uppgift är att få dina besökare att vilja bli läsare. Det är svårt att få den som snabbt scrollar igenom texter att vilja läsa mer.
Inledningen är en viktig del i att skapa intresse och uppmärksamhet. Betrakta dina första rader som en kallelse – vad gör du för att verkligen få den som läser raderna att inse att det här måste läsas? Jag vet att det är svårt. Det har fått mig att nästan få ångest för framförallt den här texten.
Men när du väl har hela texten på plats brukar det finns möjlighet att gå tillbaka, justera och förbättra. Det är ju först då som du verkligen vet vad hela texten kom att handla om.
Första orden i varje stycke är som en egen rubrik
Det är alltid de första orden som fångar vårt intresse först. De första orden kan verkligen få läsarna att läsa vidare. Om du verkligen har en historia att berätta märks det om stycket är en fortsättning på föregående mening. De krokar i varandra och gör att vi hänger kvar, lite till och lite till.
”Jag säljer prylar! Hur förväntar du dig att jag ska skriva en berättelse om det?!” kanske du tänker. Tja… så här är kanske:
Grejens ursprung (grejen = din produkt)
Grejen uppfanns på 1200-talet av munkar. De använde den för att göra öl. Ölen höll dem vid liv under svåra tider. Grejen har förändrats mycket sen dess och du kan köpa den fraktfritt direkt från vårt lager.
eller… så väljer du att vara lite mer dramatisk och gör en mer levande berättelse, så här:
Hur grejen ändrade på allt
På 1200-talet var munkarna belägrade. Det enda som höll dem vid liv var deras öl. När de tittade ut runt klostret var det enda de kunde se arméer stora som samhällen. Om klostret skulle bli attackerat, bränt ner, vilken katastrof. I deras gamla bibliotek fanns nämligen några oersättliga historiska verk hade kunnat förstöras för all framtid.
Munkarna behövde orka hålla ut. Lagret av öl krympte och belägringen drog ut på tiden. De behövde en grej…
Läs igen, vilken text är mest inspirerande?
Visserligen svarar texten i det första exemplet på den tråkiga rubriken. Men fråga är hur mycket jag lockas att verkligen läsa vidare. Finns det något i texten som får mig att vilja veta mer?
I det andra stycket däremot så triggas jag av att vilja veta mer. Varför hade munkarna det där biblioteket och böckerna? Vad har öl med grejen att göra? Hur gick det under belägringen?
Folk gillar historier, du måste bara hitta din.
Själv har jag precis börjat jobba på min. Den om Securitasvakten som gjorde att jag startade eget…. vill du veta hur? 😉