Kommer ni ihåg? Eller är det bara jag som har minnen av hur vi fick lära oss dataprogrammering och datakunskap i skolan?
[xyz-ihs snippet=”Basicprogrammering”]
Vi har kommit en bra bit på väg. Frågan är om vi har kommit tillräckligt långt. Facebook har idag långt över en miljard registrerade användare. Twitter ligger över 500 miljoner användare och Google+ har äntligen tagit fart och har över 350 miljoner aktiva användare varje månad. När Facebook lät företag börja annonsera i början av 2011 förändrades Sociala Medier från att bara vara socialt till att företag ville skapa ett nätverk av ambassadörer, driva trafik till sina hemsidor och uppmana till olika agerande. (CTA – läs mer om det här.)
I början hade vi nästan en övertro på vad Sociala Medier kunde åstadkomma när det gäller att skaffa nya kunder och nå över hela världen. Det var dessutom gratis och hade nästan superkrafter. Idag har marknaden mognat och tillväxten går långsammare. (Läs t.ex. om Twitters tillväxt i Sverige här.) Många företag använder de digitala kanalerna lika självklart som vilken annan kanal som helst. Men långt ifrån alla företag har förstått vilken innebörd det faktiskt har.
Det finns undersökningar som visar att närmare 10% av företagens marknadsföringsbudgetar är vikta åt Sociala Medier och beräknas stiga till närmare 20% över de närmaste åren. Det är helt enkelt en del av den digitala världen. Fortfarande en liten del av den totala marknadsföringsbudgeten men på uppåtgång.
Under 2013 fick vi ta del av en del annorlunda sätt att använda Sociala Medier för att nå ut med sitt marknadsföringsbudskap.
Det första exemplet hämtar vi här hemifrån och som skapade massor av debatt framförallt på Twitter. När Tommy Nilsson lurade hela journalistkåren att han skulle återuppta sin rockkarriär och ändra namn till Tommy Black – kommer ni ihåg. Aftonbladet skrev bl.a. om det här.
En annan som också lyckades lansera sin nya skiva utan att använda de vanliga kanalerna för att skapa nyfikenhet var Beyonce. Hon lanserade sitt nya album genom en uppdatering på Instagram med undertexten ”Surprise”.
Normalt skulle antagligen en kampanj för att promota en stjärna som Beyonce kostat miljontals dollar. När Lady Gaga släppte sin skiva hade hon lagt ner massor på bussannonsering, utereklam och intervjuer m.m. Hon sålde 305,000 skivor på två veckor.
Beyonce som har över 10 miljoner följare på Instagram och 57 miljoner gillare på Facebook vände sig direkt till sina fans. Hon lanserade sin skiva samtidigt på iTunes och i Sociala Medier. Resultat?!
828 773 sålda skivor på 3 dagar.
Den absolut största försäljningsveckan någonsin på iTunes.
Jag säger det igen, världen har förändrats, den är digital och den är social.
Samtidigt läste jag och delade följande artikel i Veckans Affärer.
Hur svenska företag fortfarande tror att Sociala Medier är en skvallerkanal och något vi kan förbjuda våra anställda att använda under arbetstid. Dessutom hur många försäljningschefer helt enkelt ratar reklam helt och hållet enligt samma artikel. Tro mig, jag har upplevt det på nära håll hur kommunikatörer och marknadsförare blir marginaliserade och inte till 100% är inkluderade i ledningsgrupper och strategibeslut.
Oavsett om du företräder ett större bolag, eller ett mindre eller bara utgår från dig själv som individ – så måste du ta kontroll över din digitala framtid. Börja bygg ditt sociala nätverk. Det finns så många olika kanaler att det absolut finns ett som passar dig bättre än ett annat – även om Facebook och Twitter fortfarande är dominerande.
Publicera det bästa innehåll som du kan på så många skilda ställen som möjligt. Länka, dela och sprid ditt innehåll om du vill visa vad du kan. Kom ihåg alla dina digitala tillgångar som bloggar, sökmotoroptimering och kompletterande e-postutskick. Faktum är att jag tror inte att du har något val än att sätta igång.
Utifrån starten på det här inlägget undrar jag förstås när skolorna ska börja ta Sociala Medier på allvar? Jag vet att flera skolor levererar iPads till sina elever, skapar egna appar och känner sig oerhört kreativa i sitt sätt att lära ut och lära in. Men nyligen läste jag en artikel om en mattelärare i Singapore, Ngee Ann, som ville att svaret på mattetalet skulle tweetas in. Svaren visades via en projektor på väggen direkt som de publicerades.
Att använda Sociala Medier verkar en del lärare kunna förstå. Men att lära ut i Sociala Medier är det något. Nästa inlägg kommer jag att filosofera runt varför det skulle kunna vara en god idé.
Kom gärna med kommentarer, det uppskattar jag.