Det känns som om jag har varit borta från den digitala världen i en evighet. Jag har legat lågt med mitt eget arbete ett tag, pga av min privata situation. Ni vet, familjen kommer alltid först. Samtidigt har jag samlat på mig artiklar, inspiration och tankar på vägen. Bl.a. har jag träffat en hel del ungdomar som står på tröskeln in i vuxenvärlden, träffar jobbcoacher och försöker ta reda på vad de vill i sitt liv. Här kommer därför några tankar om att söka jobb och stärka sitt personliga varumärke.

ord

Det kan vara skrämmande, utmattande och slitsamt att söka nytt jobb. Oftast lägger vi ner mest tid på vårt CV och möjligtvis det personliga brevet. Nästan varenda karriärcoach och rekryteringsföretag har sina egna mallar och regler för vad som är det bästa sättet att skriva en ansökan. En del vill ha utförliga, långa ansökningar medan andra föredrar kortare.

Om du, som jag, har varit med ett tag syns det ganska snart på ditt CV att du besitter en viss ålder. Det går liksom inte att gömma längre. Oavsett vet vi att en del saker alltid gäller. Som att det är fullkomligt förbjudet att skicka en ansökan med stavfel. (eller är det verkligen så?)  Även om det finns de rekryterare som bryr sig mindre om stavfel och dålig grammatik, är det ju dumt att chansa.

Det som skiljer sig mot ”förr” är att idag definieras du av det som finns om dig online. Redan innan du har kommit till första intervjun kan du räkna med att någon har ”googlat” dig. Faktum är att det som förr gick att gömma blir i den digitala världen ibland smärtsamt påtagligt. Den där bilden från fyra år sedan på Instagram och ditt första blogginlägg blir plötsligt det som syns först för den som letar.

Du definieras helt enkelt av ditt innehåll online. En blandning av digitala avtryck avslöjas genom en onlinesökning. Vad är det då en arbetsgivare vill se?

De vill förstås se passion. Jag menar en attityd som uttrycker att du är beredd att göra vad som krävs och att du älskar det du gör. De vill se företagsamhet, kreativitet och glädje. De vill se någon som ger, arbetar hårt och är nyfiken på livet.

Faktum är att även frånvaro från den digitala världen skickar signaler? Har du raderat en massa konton och inlägg som visar en bild du inte längre vill ha? Varför vågar/vill/kan du inte som de flesta andra visa din personlighet online? Vilka signaler skickar det?

Vad de inte vill se är foton där du är onykter eller är smaklös på annat sätt. De vill inte se ett vulgärt språk och rasistiska uttryck. Självklart kan tyckas. Ändå finns det massor av ”sådant där” ute i cyberspace. Det kanske är dags att tänka strategiskt. Det betyder inte att det behöver bli varken falskt, opersonligt eller insmickrande. Här är några saker du kan börja med för att bygga ditt digitala varumärke.

 

LinkedIn

Vad vi än tycker om LinkedIn som en social mediekanal är den rekryternas och chefernas älsklingskanal. Där finns en uppsjö av grupper och intressesidor som har diskussioner inom just din yrkeskategori och bransch. Följ, fråga, koppla ihop dig och nätverka så mycket du bara kan.

Men kom ihåg att först göra din personliga sida så utförlig som den kan bli. Det är här ditt digitala CV blir som allra tydligast. Vad har du gjort? Var har du arbetat? Vad har du åstadkommit? Vilka kurser och utbildningar har du examen från? Vilka kompetenser besitter du? Vem kan du få att ge dig ett omdöme? Din personliga sida på LinkedIn bör alltid vara under utveckling.

 

Twitter

Börja twittra. Följ de som har inflytande i din bransch, din stad, ditt yrke – vad du nu väljer. Men följ också de som rekryterar till de företag som du vill jobba på. Läs artiklar, länka till det du har läst och kommentera när du har något att tillföra. Retweeta och gör klart för den som följer dig att det här är något som du är intresserad av. Det handlar både om att själv hålla koll på din omvärld som att ge sig ut där ute och visa att du finns.

 

Blogg

Det kanske kan verka konstigt att jag ber dig börja blogga. Men jag menar inte en traditionell tonårsblogg om modeattiraljer och de bästa inneställena. Jag menar en blogg om det du kan, det du vill jobba med, det du är bäst på. Bara det att du börjar leta material, göra undersökningar och formulera dig på ett yrkesmässigt sätt kommer att få dig att växa, kanske både i dina egna som i en eventuell arbetsgivares ögon.

Det spelar ju egentligen ingen roll om du söker jobb som trädgårdsmästare eller som säljare, visa vad du kan. Skriv vad du ser, hör, observerar, har egen erfarenhet av eller läser om. Om inte annat visar det hur dedikerad du är till just din bransch.

Faktum är att om du är helt arbetslös har du all tid i världen. Jag menar, ditt jobb är ju att få jobb.  Sök jobb och sälj dig själv. Men du måste börja med att paketera. Just nu måste du börja med att producera lite extramaterial som ger den där guldkanten på det du erbjuder. Skapa innehåll som visar din passion, dina intressen och din kompetens.

Du kanske kommer att bli förvånad över hur många dörrar som kan öppnas och vad de dörrarna kan leda till.

Lycka till.

 

 

%d bloggare gillar detta: