(…eller ett par steg)
Det här med att ständigt vara nyfiken och lära sig mer är oftast kul och givande. Ibland kan det bli nästan överväldigande. Någonstans behöver åtminstone jag lära mig att ta saker ett steg i taget. För visst har ni också ett flöde i alla era sociala mediekanaler samt in i er e-postlåda med fantastiska tips på hur ni… 5 tips på, 7 bästa sätten att, 20 hemligheter om…
När jag väl har börjat läsa någon av alla dessa tips vill jag så gärna börja genomföra alla på en gång. Men inser att det varken är möjligt eller skulle bli speciellt bra. Det här med tålamod är underskattat och något som jag jobbar på. Just nu när jag är mitt i en process att lära mig ännu mer om bloggandet och om att utveckla min verksamhet och om att använda Sociala Medier måste jag se till att bara ta ett steg åt gången.
Men först – belöning
Tja, kanske inte alltid så bra att ta ut en belöning i förtid. Men du kan iaf skapa en belöning att se fram mot.
Min belöning blir att åka till San Fransisco i september. Jag får både chans att åka till en annan del av USA som jag gärna skulle vilja besöka och dessutom vara med på ett storslaget event, som amerikaner normalt är 100 gånger bättre på än svenskar. Jag längtar redan. Men innan dess måste jag ha åstadkommit en hel del saker med min verksamhet och mitt bloggande.
För det första – fler ställen att dela mitt bloggande på/med.
De allra vanligaste kanalerna använder jag redan och det går hyfsat. Facebook, Twitter och LinkedIn samt Google+. När det gäller mitt användande av Google+ och LinkedIn är det mycket jag kan göra för att förbättra mina möjligheter att göra mig hörd. Men just nu är jag mest nyfiken på vad som kan hända om jag också delar mina inlägg via Pinterest.
Det första steget har jag redan tagit – jag har skapat en katalog för mina blogginlägg. Dessutom har jag sett till att lägga till ett antal bilder i mina andra kataloger för att skapa mer trafik och intresse till mitt Pintereskonto.
Det här med SlideShare har jag redan provat och kommer att utveckla mer framöver. Det är en underskattad kanal, precis som jag har bloggat om tidigare. Men det krävs att innehållet är tillräckligt informativt för att passa som t.ex. en KeyNote-presentation.
För det andra – Bilden säger mer än tusen ord
Eller hur var det nu? Men titta i ert eget FB-flöde t.ex., nog håller ni med om att det är fler och fler bilder. Som privatperson eller som företag så är nästan alla inlägg idag med bild. Och det gör det absolut roligare att både scrolla igenom som att ge en tumme upp eller en kommentar.
Bloggen behöver också bilder. Och jag har just upptäckt att jag kan lägga till en bild som blir min ”rubrikbild” till inläggen. Tänk vad tid det kan ta att förstå hur våra bloggverktyg fungerar och hur mycket smartare de är än vad jag först förstod.
För det tredje – Innehållet är alltid A och O
Det är svårt att alltid få till det. Det är svårt att välja nivå på inläggen och det är svårt att vara nytänkande. Det är så lätt att tro att jag varje gång måste ha innehåll som är rykande färskt och i framkanten som all raketforskning i världen. Men faktum är att alla läser inte alla inlägg och de flesta av oss behöver höra saker både en och fem gånger innan vi inte bara börjar förstå, utan också börjar agera eller förändra vårt beteende.
Den sista tiden har jag följt många uppdateringar på framförallt Facebook som relaterar just till vilket innehåll vi delar med oss av. Och då tänker jag inte främst på blogginnehåll, utan över huvudtaget på innehåll vi delar med oss av digitalt. För det första är det kvar för tid och evighet, för det andra så reagerar, interagerar och bedömer vår omgivning det vi delar med oss av.
Ju bättre innehåll desto bättre omdömen, ju bättre innehåll desto starkare varumärke, ju bättre innehåll desto fler följare och gillare.
Så enkelt är det och så svårt. För det är alldeles för lätt att kritiserar on-line och det är alldeles för lätt att peka finger och döma.
Två gånger bara förra veckan har jag sett hur personer har blivit uthängda för hur de uttrycker sig privat i sociala medier. Det är tråkigt men också vad som händer om vi är oförsiktiga med hur vi uttrycker oss. Tål det syn är det som gäller. Kan jag säga det jag publicerar på bästa sändningstid i den mest populära TV-kanalen, då är det ok.
Avslutningsvis
Det finns aldrig ett rätt eller fel som gäller över allt annat. Vi provar oss fortfarande fram när det gäller digitala medier. Det finns trender, analyser, statistik och undersökningar som börjar ge en bild av vad som verkar fungera bättre än annat. Men tänk på att Rom byggdes inte på en dag, inte en framgångsrik blogg eller ett starkt varumärke heller. Så tålamod bröder och systrar, tålamod! 🙂