Ibland när jag skickar iväg en tweet, en länk till en blogg, ett citat eller en kommentar, känns det som om den bara försvinner i ett stort svart hål. Det är så många som twittrar där ute att det är lätt att känna som om just mina/våra inlägg försvinner i den stora massan. Fler än jag känner sig frustrerade och handlingsförlamade – hur gör jag för att nå igenom?

Oavsett vad du gör så gör det skillnad. Låter du bli kommer det också att göra skillnad, fast kanske inte den skillnad du önskar. Det största felet många av oss, framförallt småföretagare gör, är att vi förväntar oss för mycket. Vi vill också ha den där fantastiska tweeten som blir viral och når den stora massan.

Visste ni att det är fler män som är på Twitter än kvinnor och att det är motsatsen på Facebook. Men det mest spännande är att det är den unga generationen, 12-24 år som ökar mest på Twitter. Det är i deras naturliga beteende att skicka korta meddelanden och det är de som snart ska ut på arbetsmarknaden.

Faktum är att vi har ändrat vårt beteende de senaste fem till tio åren.

stPetrus

Ändra era dagliga vanor

För att vi verkligen ska börja bli sociala måste det bli en del av våra dagliga vanor. Jag är håller precis själv på att fundera på hur jag ska bli mer Twitter-vänlig och inte bara tweeta när jag har en länk eller något annat att skicka ut – utan verkligen delta i konversationen.

Det är enkelt att skicka ut andras länkar, dela vidare och retweeta – och det är väl bra, till en viss gräns. För någonstans försvinner mitt eget varumärke och vad jag tycker, tänker och agerar utifrån. Du kan aldrig bygga ett starkt varumärke om du inte delar med dig av dina egna åsikter och tankar.

Att skapa en ny vana, att twittra regelbundet och göra det på ett bra sätt – tar tid. När vanan väl är på plats, då börjar det bli konsekvent och varumärkesbyggande.

Tänk om du tittade till ditt twitterkonto varje gång som du reste dig från din arbetsplats och gick för att ta en kopp kaffe (eller vad du nu reser dig för). Men för att det ska bli en ny vana brukar det krävas någon form av belöning. Förhoppningsvis kan den belöningen vara en ny följare, en retweet eller ett omnämnande.

 

Eget eller andras innehåll?

Skicka gärna vidare andras inlägg, men lägg till något som är unikt för dig, något som du vill reflektera runt eller kommentera. Det handlar aldrig om att få fler följare eller så många följare som möjligt – det handlar om att skapa relationer. Genom att dela andras innehåll kommer inte att skapa relationer med dina följare.

Antalet följare kommer aldrig att göra skillnad för din verksamhet, men människor kan göra skillnad, framförallt rätt sorts människor, de som vill delta i ditt varumärke. Då krävs det att du vet när och hur du ska agera. Det krävs att du är härvarande, vilket i min värld betyder närvarande fysiskt och mentalt. Vara online och notera vad som sker här och nu.

Bara en företagskultur som kan agera här och nu har möjlighet att göra vad Oreo gjorde när SuperBowl-finalen fick strömavbrott förra året. Jag har skrivit om det förr, men är ett av det bästa härvaroexemplen jag kan hitta.

oreo

Genom sin enkla tweet fick de över 8,000 nya twitterföljare. På en tweet! Märk väl, de hade gjort läxan innan. De är duktiga på Sociala medier och de var duktiga på att få sina twitterföljare att dela innehåll. Som den de hade året innan: ”Whisper Fight” – som gav 55,000 tweets på tio minuter, eller 110 tweets per sekund.

 

 

Rutiner för att hantera det dagliga i sociala medier

Frågan är: Vad har ni för varningssystem? Har ni en process där ni vet vem som ska bli underrättade och vem som har tillåtelse att agera?

Om du är härvarande och noterar vad dina följare tweetar om kan du delta i konversationen. Du kan berätta att du gillar deras hemsida eller har en kommentar om deras senaste blogginlägg. Framförallt måste du svara på kommentarer och omnämnande.

Jag ser fortfarande förvånansvärt ofta tweetsvar som kan se ut så här: ”Vi är så ledsna att du … ring oss på tfn: 00-000000 så kan vi göra en uppföljning.” Vem sjutton ringer för en uppföljning. Du måste agera där och då. Ställ en fråga: ”Vi är så ledsna att du…var fick du informationen som gjorde…?” Förhoppningsvis får du ett svar och du har en dialog som du kan göra något åt.

Det viktiga för att bli social är att agera socialt. Du måste se till att det du kommunicerar är ihopkopplat. Har ni sett den här?

 

 

Tänk om du kunde se helheten redan från början? Och visst kan det få kosta, om det verkligen kan ge utdelning. I verkliga livet, här och nu, direkt – det är så Sociala Medier fungerar, och det är absolut så som Twitter fungerar.

 

%d bloggare gillar detta: