Jag förstår hur svårt det är för företagare att hålla sig uppdaterad på hur de ska marknadsföra sig. Det är svårt för mig att hänga med i vad som är på gång just nu. Då är det ändå mitt arbete att vara aktuell och se vilka trender som gäller just nu. Jag läste nyligen en rapport från Ooyala som säger precis det jag sagt i mina sista inlägg, att video kommer att bli hörnstenarna i många marknadsföringsstrategier den närmaste tiden.

Här är några saker att ta fasta på utifrån rapporten:

 

1 – Milleniegenerationen läser sina nyheter via Sociala Medier

Medan två tredjedelar av min generation och äldre fortfarande läser en morgontidning får de yngre generationerna sina nyheter genom en blandning av digitala publikationer och Sociala Medier. Tro inte annat än att de följer med, för det gör de, mer än du tror.

Men de vill ha det rykande färskt. Dessutom vill de att det ska vara visuellt och delningsbart på ett sätt som en tryckt tidning aldrig kan ge. Fler och fler inser värdet av att sprida sina artiklar på så många kanaler som möjligt.

 

2 – Mobilt är först och störst

Visste du att användandet av vanliga datorer och även laptops minskar till fördel för iPads och Smartphones. Mycket av vårt surfande och läsande av mail gör vi våra mobila enheter. Det är därför många företag tänker mobilt först när de planerar sina marknadsföringskampanjer.

 

3 – Men hur är det med Generation Z då?

Ni vet de som är under 21. De har en helt annan inställning till innehåll och hur de tar in nyheter och interagerar med sina vänner. Inte ens Milleniegenerationen hänger med i deras tempo. Den här generationen vill vara en del av skapandet av innehållet. Det är bl.a. därför Snapchat fungerar så bra med dem.

De är inte lika teknikintresserade som sina föregångare utan verkligen uppväxta med den sociala aspekten av den digitala kommunikationen. De tillbringar betydligt mer tid på sina smartphones och paddor än någon annan.

 

4 – VR är den nya verkligheten

Jag nämnde det som hastigast i mitt förra inlägg – 360graders video är på gång. Resor, nyheter, underhållning och spel – det passar alldeles utmärkt för att förstärka upplevelsen du kan få online.

USA Today har precis lanserat en VR-kanal som sägs vara den första nyhetskanalen fokuserad på att levererar innehåll där du bokstavligen är med som åskådare.

 

5 – Live är det som gäller

Sen jag flyttade till USA har jag regelbundet gjort mina livesändningar via Facebook där jag nästan alltid börjat med att säga: ”God morgon världen”. Oftast har det varit morgon här hos mig i South Carolina men mitt på dagen i Sverige. Det har ändå känts relevant och autentiskt, just för att det visar att jag är på andra sidan Atlanten.

IMG_5865

Som jag har nämnt i tidigare inlägg, live är det som gäller. När det gäller nyheter och idrott i allra högsta grad. Då vill vi veta direkt vad som händer och inte titta på något som hände för några timmar sedan eller för den delen några dagar sedan.

Idag ska jag se första matchen för Sverige i EM-fotbollen. Visserligen kommer inte den här artikeln att publiceras förrän senare i veckan. Erkänn att det skulle vara märkligt om jag satte mig och tittade på matchen på torsdag, när den sänds på måndagen.

 

6 – Ju kortare desto bättre, eller?

Jag har också tidigare hävdat att för långa livesändningar inte fungerar. Det håller jag fast vid. Faktum är att undersökningen som jag relaterar till här säger att 95% av filmerna som de fann var de mest populära var under fem minuter långa. Den ultimata tiden verkade vara 2,5 minuter.

Men längre inlägg börjar också att bli mer populärt. Det beror till viss del på att våra skärmar på de mobila enheterna har blivit både större och bättre. Men också på hur lätt det är att koppla upp det du sitter med i händerna på TV-skärmen där hemma.

I vårt hem kan vi sitta en hel kväll och dela med oss av Youtube-klipp som vi har uppskattat under veckan. Allt från någon uppskattad ståuppkomiker till politiska inspel och underhållande flashmobs. Vad delar du med dig av?

 

7 – sist men inte minst, inga annonser, eller hur?

Vem som ska betala för allt som vi producerar och konsumerar är den stora frågan. Vi har snabbt lärt oss att blockera annonserna som poppar upp och stör oss i vårt surfande. På sätt och vis får reklambranschen själva stå för den utvecklingen, eftersom det i början av den digitala eran var fruktansvärt mycket störande och dålig reklam som producerades.

Idag vet vi bättre. Det måste vara anpassat och på mottagarens egna villkor. En annan undersökning visade att 60% av videotittare online skulle mer acceptera annonser om de själva fick välja vilka annonser de fick se. Vi går mot en mer individualiserad upplevelse online.

 

Hur agerar du själv? Stannar du till längre på inlägg som har video?

%d bloggare gillar detta: