Jag har haft ett Snapchatkonto säkert i ett par år, men egentligen aldrig använt det. Det var först efter konferensen Social Media Marketing World 2016 i San Diego som jag insåg att jag måste åtminstone förstå vad det handlar om. Alla keynotetalare omnämnde Snapchat på något sätt, även om de talade om t.ex. Podcast eller hur du bygger en stark onlinenärvaro. Det spelade liksom ingen roll – Snapchat var på allas läppar.
Snapchat är riktigt svårt att lära sig. Iaf om du är som jag, 50+ och aldrig var med på TV-spelstiden. Jag är inte uppvuxen med en laptop eller konsol i knät. Ändå tror jag mig vara hyfsat med i leken när det gäller andra digitala verktyg. Det verkar som om Snapchats strategi är att antingen är du en snapchattare eller inte… Antingen hänger du på, lär dig och förstår, eller också kan du strunta i det.
Samtidigt är det just det som gör Snapchat så intressant och spännande. Det är verkligen en app för oss, för oss som hänger med, för oss som… vad det nu kan vara. Det blir intimt och engagerande. Det inkluderar samtidigt som det exkluderar. Är du med så hinner du ta del av dagens utbud av häftiga snaps, sen är det borta – poff, gone, liksom. Det som publiceras finns bara på Snapchat och valsar inte runt på andra kanaler som gör att det snart känns tjatigt och gammalt.
Som marknadsförare och gammal som gatan skulle jag förstås uppskatta om det vore lättare att dela med mig, sprida budskapet och framförallt, hitta andra att följa. Men det har Snapchat inte prioriterat. Det är meningen att det ska vara exklusivt, publicerat när vi är på språng och bara en gång. Du kan t.ex. inte ta ett foto från ditt fotobibliotek utan måste ta ett nytt foto eller spela in din video samtidigt som du tänker publicera ditt inlägg. Å andra sidan kan du göra tvärtom – ta fotot i Snapchat och spara till ditt bildbibliotek.
Som marknadsförare känns det också som om jag varken har tid eller råd att lägga ner resurser på att skapa innehåll som försvinner efter 24 timmar. Men det är just det som är grejen. Snapchat handlar om att var aktuell, ny, aldrig tidigare sedd. Här letar man inte efter meddelande som ska leva länge. Det är inte en uppgift som du kan lägga ut på en byrå, det måste skötas inom företagets väggar.
Det är ett roligt sätt att berätta ditt företags historia
Det enda sättet att få Snapchatpubliken att bli intresserad av dig är att göra nytt och annorlunda varje gång. Du får alltså lov att berätta din varumärkeshistoria med korta inlägg över längre tid. Kanske det t.o.m. är så att din berättelse hinner utvecklas under tiden. Dialogen finns där, du kan få tonvis med återkoppling och engagemang om du vet hur du ska göra.
För att bli bra på Snapchat finns det bara ett tillvägagångssätt och det är att börja använda appen. Du kan gå kurser, läsa instruktioner och fråga din tonårsson, men du måste börja använda Snapchat för att verkligen förstå. Det visar sig rätt snabbt om det här är något för dig eller om det är något som du kan radera på en gång.
Snapchatanvändare har en tendens att utveckla en egen personlighet genom sina inlägg. Den personligheten verkar ha sitt eget liv och stämmer inte alltid till 100% ihop med varumärket som företaget har. Det är inte en kanal för fina bilder som du lagt ner tid på i Photoshop och filtrerat tre gånger. Snapchat är för genuina ögonblick – rått och rakt på. Här finns det utrymme att vara lite mer galen och fri… det kräver mod och mognad samtidigt.
Värt att tänka på är att följarna aldrig lägger tillräckligt mycket tid på att lägga märke till om ditt inlägg är perfekt eller om det har några misstag. Fokusera på att göra dina inlägg genuina istället för perfekta. Inläggen får inte vara för långa, de ska bara vara 4-6 sekunder… låt dina följare få fylla i vad som händer sen själva… uppmana att ge slutet på historien… det finns massor av sätt att hålla nyfikenheten levande.
Eftersom det ständigt krävs att du hittar nya kreativa vinklar är det svårt att bli riktigt duktig på Snapchat. När Snapchat själva dessutom smyger in nya funktioner utan att riktigt gå ut med en bulletin om uppdateringar så måste du våga leta efter finurligheter själv. Det positiva är att om du gör misstag spelar det ingen roll – det är ju borta inom ett dygn.
Snapchat är som ett möte i korridoren
Verkliga livet är ju lite stökigt, stressat och flyter bara på. Så ska det vara på Snapchat också. Jag gillar hur Gary Vaynerchuk förklarar Snapchatfenomenet, fritt översatt av undertecknad:
”Snapchat påminner om hur vi pratar med varandra ansikte mot ansikte dagligen. Som när vi möter någon i korridoren och säger ett par ord, ögonblick i livet som finns bara där och då. Snapchat har anammat det beteendet – tillfällen som bara upplevs en kort stund – det är den känslan som Snapchat vill uppnå.”
När vi möter någon och mötet får oss att känna oss nöjda kommer vi ihåg det som kändes bra och glömmer bort det dåliga. Det är Snapchat duktiga på, att ge oss tillåtelse att dela med oss av ett ögonblick som framkallar en känsla, utan att ställa krav på storlekar, antal tecken eller form. Här och nu – visst känns det rätt befriande.
Du kan göra allt helt rätt på Snapchat utan att enda människa lägger märke till att du har publicerat ett inlägg alls. Snapchat behandlar nämligen alla sina användare likadant. Det finns inga utvalda konton som syns oftare eller bättre än andra. Användarna lär sig av varandra vilka konton som är värda att följa. Eller också får du söka efter exakt rätt namn och välja att följa kontot själv.
Det enda sättet du egentligen vet om det du publicerar fungerar på Snapchat är att se om din följarskara ökar och hur många som har sett varje inlägg.
Gammalt som gatan eller rykande nytt
Snapchat lanserades redan 2011 men känns fortfarande som om det är ganska nytt. Iaf om vi tittar ur en företagssynvinkel. Vad jag vet är att Snapchat växer lavinartat. Den unga generationen var som sagt med från början och använde appen att skicka korta meddelande direkt till varandra, kanske med en text, något ritat på eller med ett filter. För de är det gammal skåpmat och något de gör hundratals gånger dagligen. För mig är det nästan ogripbart, men jag ska göra mitt bästa för att bli betydligt bättre än jag är nu.
Det som attraherade allra mest när de unga började var att du bara kunde titta på bilden i tio sekunder, sen var den borta för alltid. Det är lite kittlande, att slänga ut något där ute som bara kan snappas upp en kort stund. Snapchat däremot är helt klart här för att stanna. I nästa blogginlägg går jag in på mer i detalj hur du gör och hur det fungerar.