Det är svårt att undgå hur stor skillnad det var under det här valet och det förra. Jag menar debatten har verkligen gått online. Vid förra valet vet jag att många av mina föreläsningar handlade om hur flera av våra partier gjorde FB-sidor för att föra sina kärnfrågor närmare oss väljare. Men flödet hos oss, hos mina vänner och dina vänner, var sällan kommentarer eller delningar av politiskt slag då, 2010.
Vi har lärt oss att konsumera innehåll på olika sätt. Det är bilder, artiklar, filmer eller text på olika sätt. Någonstans tror jag också att fler och fler förstår att det sker en-mot-en, debatten och dialogen som vi deltar i. Vi behöver inte mötas öga mot öga längre. Det känns ändå som om vi är involverade och engagerade. Visst är det fantastiskt. Samtidigt har jag sett upprörda känslor och starka ordval – ibland på gränsen till vad vi skulle göra om vi hade träffats på riktigt. Och ibland över gränsen…
Alla kunder finns på Internet
Det märkliga är att jag fortfarande möter företagare som säger: ”Mina kunder finns inte på Internet” – Bullshit – alla är på Internet och många, många finns på Facebook. Det är också många som påstår att det fungerar inte med Facebooksidor eller Googleannonsering. ”Jag provade, men det fungerade inte” är en vanlig kommentar. Oftast beror det på att vi är inkonsekventa, precis som jag har varit ett tag.
Du måste göra det du planerar att göra minst i sex månader och med regelbundenhet – precis på samma sätt som vi tidigare har talat om klassisk tidningsannonsering. En annons är ingen annons. Och faktum är att dina annonser kanske inte är så bra från början, men ju mer du övar desto bättre kommer du att bli. Ingen av oss är bäst från början, men vi blir alla bättre.
Jodå, det finns diskussioner och rädslor att alla annonser i våra flöden kommer att få fler och fler av oss att byta kanal och verktyg. Fortfarande så finns vi på FB. Idag är ca 1 av 20 inlägg en annons. Jag förväntar mig att det snart kommer att vara 1 av 10. Frågan är ju bara om det är dina annonser eller dina konkurrenters som kommer att synas? Hur det än är så vill ju Facebook ha oss kvar. Edgerankingen och sättet att styra våra flöden utifrån tidigare ageranden är ju för att vi ska få se det FB tror att vi är intresserade av. Det är klart att de vill ha oss kvar.
Vilken kanal tänker du satsa på?
Idag är YouTube den unga generationens mesta alternativ, dvs där de gör sina flesta sökningar. Hur ser din strategi ut för att använda dig av film och rörliga bilder? Själv ska jag träffa en filmmakare i Nashville på fredag, jag hoppas på många kreativa idéer och en riktigt bra offert. Vad jag tänker är tre filmer som utifrån följande tänk:
Positionering – Dela med mig av min värdgrund och vad jag står för, hög kvalitet, innehållsrikt proffsigt och med en stark CTA – (call to action)
Personligt – Vem är jag i det här företaget, min genuina jag och hur jag arbetar, gör, delar med mig, kommunicerar – lär känna Lena helt enkelt
Promotion – Vad är det jag säljer, mina tjänster och produkter måste också finnas med
För att bli heltäckande behöver du alla tre filmsorterna. Idéerna är många, jag hoppas att jag kan visa er sanslöst bra filmer framöver. Tänk på att filmer kan väcka känslor betydligt snabbare än de flesta andra kommunikationssätten.
PS – här är en äldre film för Nordinspire – nästa vet jag blir bättre – DS