Jag har hela dagen förberett en kurs i två delar som handlar om småföretagares största dilemma – hur marknadsför jag mitt företag smartast? Det mest spännande är att ju mer jag genomarbetar mitt material ju mer medveten blir jag om att jag är skomakarens bästa barn. Jag vet ju precis hur det ska göras, men det är sällan där problemet sitter. Det är när det ska göras. Hur ska egna företagare få den tid som det faktiskt krävs för att hinna planera, producera och publicera den marknadskommunikation som genererar tillräckligt mycket återkoppling som leder till köp.
Marknadsplaner och strategier för framtiden – behövs det?
Vi ska skapa marknadsplaner och kommunikationsstrategier samt nu mer även webbstrategier. Helt enkelt en plan för den totala närvaron på webben som är så mycket mer än bara en hemsida idag. Länka ihop, vara social medieredaktör, twittra och blogga tillsammans med all traditionell marknadsföring. Hur går det egentligen ihop? Måste jag göra allt?
Det är det som är det fina i kråksången – du behöver inte göra allt. Men du måste göra förundersökningen, du måste bestämma dig för vilka delar som är relevanta och rätt för just ditt företag. Och då måste du förstås förstå vad skillnaden är och vilka kanaler som gör vilket jobb, samt vilka reklamprodukter som ger mest värde för just ditt företag.
Jag publicerade just på en av de FB-sidor som jag är redaktör för: Tack! presentreklam, två bilder som jag hittade på en annan Facebooksida, nämligen Simply Zesty, där det finns massor av smarta idéer när det gäller hur du kan marknadsföra dig annorlunda, genialiskt och många gånger prisvärt.
Tandäkarvisitkort och lysande smart reklam för Duracell.
Uppfinningsrikedom är kanske det allra viktigaste för småföretagare när det gäller marknadsföring. Men det är en sak som bekymrar mig – det finns faktiskt en del som fortfarande säger: ”Det där med Internet, det tror jag inte på”. Jag mötte en livslevande person som uttryckte sig precis så förra veckan, när vi i en arbetsgrupp diskuterade hur vi skulle få fler medlemmar till en ideell förening. Vad jag menar är att det är alldeles för många företagare som gör sina beslut på antaganden som kanske gällde förr, men inte längre, eller åtminstone på förutfattade meningar.
Är du uppkopplad, avkopplad eller frånkopplad?
Oavsett vilket så spelar det ingen roll – dina kunder finns antagligen i alla kategorierna. Idag är det inte bara tekniken som utvecklas, användarna, de som konsumerar alla möjliga sorters kanaler utvecklas också. Det är till mångt och mycket så Internet utvecklas, genom användarnas förväntningar, förhoppningar och föreställningar om vad som är möjligt.
Just nu är det suveränt att arbeta online – att marknadsföra sig på Internet, webben eller vad du nu vill kalla det. Hur allt utvecklas i framtiden går inte att förutspå, men det finns inga signaler på att det håller på att sakta ner. Företag som förstår att de måste ha ett helikopterperspektiv kommer att vara de som är framgångsrika i morgon.
Ja, det är komplext och möjligheterna är enorma – utmaningen är att välja rätt till rätt mål och målgrupp. Hur gör du?